Nieuw vervoersplan NMBS : snellere treinen, maar slechtere aansluiting in Lichtervelde

Jos Remaut

De NMBS gaf deze middag nadere toelichting bij een aantal nieuwigheden die het vervoersplan 2017 in petto heeft voor onze provincie. Een aantal verbindingen worden een stuk sneller. Zo bijvoorbeeld Kortrijk-Brugge-Oostende, die op weekdagen 10 minuten sneller zal gaan. De aansluitingstijden in Lichtervelde worden slechter.

Snellere treinen, het is een van de hoofdlijnen in het nieuwe vervoersplan van de NMBS. In onze provincie vertaalt zich dat in twee concrete ingrepen :

Vooreerst wordt er komaf gemaakt met jarenlange vaste waarde op ons nationale spoorwegennet : op de oost-westas wordt de trein naar Knokke/Blankenberge niet langer meer gesplitst in Brugge. Vanaf december 2017 zal de IC-3 enkel nog doorrijden naar Blankenberge. Doordat de splitsing in Brugge wegvalt, wordt op de verbinding Blankenberge-Gent-Brussel een tijdswinst van 12 minuten gerealiseerd. Knokke, Duinbergen en Heist worden voortaan rechtstreeks met Brugge, Gent, Brussel én de nationale luchthaven verbonden door een doortrekking van de IC-23. En, goed nieuws voor Brugge : deze trein naar de luchthaven zal voortaan ook in de weekends rijden. De relatie Knokke-Gent-Brussel wordt 8 minuten sneller.

Aansluiting trager in Lichtervelde

Tweede ingreep voor hogere snelheid : de IC-23 Oostende-Brugge-Kortrijk-Brussel-Nationale Luchthaven zal voortaan niet meer wachten in Lichtervelde. Hij maakt enkel nog een gewone stop en rijdt dadelijk verder. Tijdswinst : 8 minuten tussen Kortrijk en Brugge, 10 minuten tussen Kortrijk en Oostende. Maar dan wel enkel op weekdagen. In het weekend zal de huidige regeling verder blijven gelden. Toch hoopt de NMBS hiermee een einde te maken aan de aanhoudende jammerklacht over het supertrage karakter van de noord-zuidverbinding in onze provincie. Situatie die is ontstaan bij de invoering van het vorige vervoersplan in 2014, waarbij alle treinen op de lijn 66 voortaan weer stoppen in alle stations. Principe dat in het nieuwe vervoersplan overigens wordt aangehouden.

Op weekdagen zullen de aansluitingen in Lichtervelde voortaan gebeuren met de andere IC die op de lijn 66 spoort : de IC 32 Brugge-Kortrijk. De aansluitingstijden in Lichtervelde worden overigens een stuk slechter op weekdagen : uit en naar de richting Brugge zullen die oplopen tot een kwartier, in de richting van en naar Kortrijk komt er maar één minuut bij en wordt het 8 minuten in de relatie tot De Panne, 6 minuten in de relatie tot Gent. In de piekuren zullen de P-treinen wel sneller op elkaar aansluiten. Maar ook hier dus : in het weekend verandert er niks.

Ook op andere trajecten zullen de treinen iets rapper gaan, maar de winst is minder spectaculair : Oostende-Brussel Zuid 4 minuten sneller, Brugge-Brussel Zuid 3 minuten, Kortrijk-Brussel Zuid (via Gent) en Kortrijk-Roeselare 2 minuten, Gent-Waregem eveneens 2 minuten.

Extra studententrein

Enkele verbindingen lopen dan weer iets trager vanaf december : Gent-Ieper (IC-4, waar in Kortrijk de afsplitsing naar Rijsel behouden blijft) 2 minuten trager, en ook Gent-De Panne 2 minuten trager.

Over die laatste verbinding, ook een heikel punt uit het vorige vervoersplan, is er overigens nog nieuws : de snelle doorverbinding naar Brussel wordt niét hersteld, maar IC-29, op weekdagen herdoopt tot IC-28, krijgt vanaf december wel een snelle doorverbinding naar Antwerpen. Maar ook hier weer : enkel op weekdagen, in het weekend blijft de ietwat bizarre connectie naar Wetteren, Aalst, Brussel, Leuven en Landen bestaan.

Het wordt dus knap verwarrend op het West-Vlaamse spoornet, met op heel wat plaatsen een lijnvoering die in het weekend afwijkt van deze in de week. Want ook de IC-trein Kortrijk-Gent-Brussel-Welkenraedt blijft in het weekend vervangen door een L-verbinding Kortrijk-Gent-Mechelen.

En er komt op zondagavond ook een extra studententrein in onze provincie. Met vertrek in De Panne om 19.19 uur, aankomst in Gent om 20.36 en aankomst in Leuven om 21.37. De studententrein uit Poperinge naar Gent, Leuven en Heverlee blijft ongewijzigd bestaan.

Verder weinig nieuws in West-Vlaanderen. Spijtige vaststelling is dat er van de extra zaterdagtreinen die nationaal zijn aangekondigd weinig te merken valt bij ons, en dat op de lijn 89 de stopplaatsen van Vichte en Anzegem volledig gesloten blijven in het weekend.

De L-bediening op weekdagen wijzigt trouwens tussen Kortrijk en Oudenaarde : er wordt voortaan weer elektrisch gereden en de bediening gebeurt niet meer door een afsplitsing in Oudenaarde van de L-trein Eeklo-Gent-Ronse. In de plaats komt een L-trein Kortrijk-Zottegem.

Een online routeplanner met de tijdelijke dienstregeling 12/2017 zal vanaf eind mei 2017 beschikbaar zijn op de website van de NMBS.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier