Meningen verdeeld over de trajectcontrole op de N327 tussen Tielt en Wingene

Een van de palen die de trajectcontrole op de Wingensesteenweg aangeeft. © Foto WME
Redactie KW

Wie regelmatig de N327 tussen Tielt en Wingene neemt, heeft ze ondertussen zien staan ter hoogte van kilometerpaal 1 en net geen 6 kilometer verder bij het binnenrijden van Wingene: de palen voor de trajectcontrole. Vanaf april moet die operationeel zijn.

Wie straks van Tielt naar Wingene rijdt, of omgekeerd, wordt geregistreerd door twee digitale camera’s. Leg je het traject tussen beide registratiepunten af aan een te hoge gemiddelde snelheid, dan krijgt de federale politie daar bericht van en mag je een boete in de bus verwachten. Zo werkt trajectcontrole. Het Agentschap Wegen en Verkeer verwacht de trajectcontrole langs de Wingensesteenweg operationeel te krijgen in april.

Verkeerd traject?

In Tielt zijn al heel wat wenkbrauwen gefronst over de keuze van de N327 voor een trajectcontrole. De Wingensesteenweg torste inderdaad ooit de reputatie van een levensgevaarlijke weg, maar de voorbije jaren lijkt die rol eerder weggelegd voor de Wakkensesteenweg. Bevoegde schepen Guido Mehuys (SP.A): “De trajectcontrole langs de N327 is de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer, al was er wel overleg met de stad. Minister Weyts plant in heel Vlaanderen trouwens 20 extra trajectcontroles in de nabije toekomst. Wij hadden vanuit het stadsbestuur gevraagd om de trajectcontrole te verplaatsen naar de Wakkensesteenweg, waar de voorbije jaren doden vielen. De procedure was echter al te ver ingezet om dat nog te wijzigen.”

“Het is wel zo dat er op de Wakkensesteenweg, halverwege tussen Bellevue en het kruispunt met de baan Meulebeke-Dentergem, binnenkort ook een ANPR-camera met nummerplaatherkenning komt. Die camera’s worden vooral in het kader van de veiligheid ingezet, maar kunnen net zo goed gebruikt worden voor trajectcontrole, als er bij het binnenkomen van Tielt (aan het rondpunt) een tweede camera bijkomt. Aan die tweede camera hangt echter een kostenplaatje van 30.000 euro en daarvoor is voorlopig geen budget voorzien vanuit het stadsbestuur.”

Ook trajectcontrole op Wakkensesteenweg?

Eind april valt de beslissing of er al dan niet trajectcontrole komt op N327 tussen Tielt en Wakken. Dat antwoordde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA). “Op het traject Tielt-Wakken gebeurden er de afgelopen jaren enkele zware ongevallen. Minister Weyts wil jaarlijks 20 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen realiseren. Ik dring er op aan dat er ook op dit gedeelte van de N327 trajectcontrole komt”, aldus Maertens.

Doorgaand verkeer

“Voor de plaatsing langs de Wingensesteenweg baseert het Vlaams gewest zich op ongevalscijfers uit 2011 tot 2013. Ondertussen zijn er de laatste jaren minder ongevallen en geen doden meer, al eindigt er nog steeds af en toe iemand in de gracht. De trajectcontrole kadert in de handhaving en controle van de overal verlaagde maximumsnelheid naar 70 kilometer per uur, wat natuurlijk op zich een goede maatregel is. Het is wel zo dat de trajectcontrole enkel nuttig zal zijn voor doorgaand verkeer. Iedereen die afslaat of opdraait tussenin, valt erbuiten”, aldus de schepen.

Mieke Boonefaes: “Andere prioriteiten.”

Mieke Boonefaes baat sinds 1 juni 2017 De Friethoek uit. Vanuit de zaak aan De Ratte staan twee wegwijzers: vier kilometer richting Wingene, vier richting Tielt. Pal in het midden van de trajectcontrole dus.

Mieke Boonefaes en Stefaan Desmedt met hun dochter Femke.
Mieke Boonefaes en Stefaan Desmedt met hun dochter Femke.© Foto WME

“Destijds lieten we de naam ‘De Friethoek’ hangen, maar misschien moeten we er nu ‘De Pitstop’ of ‘De Flitsstop’ van maken? We maken sowieso niet alleen frietjes meer en wie hier stopt voor een pannenkoek of een koffie loopt alvast niet het risico dat hij of zij te snel door de trajectcontrole zal rijden. We liggen hier dus ideaal“, denkt Mieke Boonefaes.

Ze zegt het met een knipoog, maar er zit een grond van waarheid in. “Het is een relatief lang stuk weg, met veel zijstraten. Er wordt hier nu al vaak afgedraaid richting Schuiferskapelle en ik vermoed dat dit alleen nog zal toenemen. Even serieus: er wordt hier inderdaad niet altijd 70 gereden, dat zie je zo. De weg leent zich er echter ook toe om niet constant op je snelheidsmeter te zitten kijken. Ik denk dat er in Tielt en omgeving wel andere prioriteiten zijn, die beter aangepakt kunnen worden dan hier nu een trajectcontrole opzetten? Heb je recent nog over de Ringlaan gereden? Er zijn zwakkere punten in het verkeer dan de Wingensesteenweg. Nu, onze klanten komen vaak uit Wingene of Tielt om terug te rijden, dus zij worden niet geregistreerd.”

Rik Couwelier: “Verkeerd geplaatst.”

Het laatste huis voor de digitale camera aan de Tieltse kant, daar woont Rik Couwelier. Hij kent de Wingensesteenweg al jaren en rijdt elke dag naar Waregem over de Wakkensesteenweg.

Rik Couwelier woont in de Wingensesteenweg 47 in Tielt.
Rik Couwelier woont in de Wingensesteenweg 47 in Tielt.© Foto WME

“Wij wonen hier al lang genoeg om te weten dat het destijds inderdaad een gevaarlijke weg was. Richting Wingene had je toen een paar bochten die je toch al goed moest kennen om niet in het decor te eindigen. Later hebben ze die voor een stuk rechtgetrokken en de voorbije vijf jaar zijn hier nog weinig – ongewilde – ongevallen gebeurd. Trouwens, wie hier echt de hardleerse hardrijder wil uithangen, kan dat straks natuurlijk nog altijd. Als je ergens afslaat, ontsnap je zo aan de trajectcontrole. Dus wie wil, kan nog steeds ‘toeren doen’. En laat ons eerlijk zijn: 70 langs deze weg is absoluut niet snel. Goed asfalt, goede zichtbaarheid, weinig slechte bochten, het wordt wellicht op cruisecontrol rijden straks. Die trajectcontrole is totaal verkeerd geplaatst. Misschien hebben ze zich gebaseerd op cijfers van toen? We spreken zeker over 20 jaar geleden. Ik rij elke dag naar het VTI in Waregem. Onderweg gebeurt het frequent dat ik echt mijn hart vasthoud. Gevaarlijk rijgedrag in combinatie met veel riskantere bochten zorgen voor riskante situaties. De Wakkensesteenweg is de laatste jaren dan ook meermaals een dodelijke weg gebleken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier