Menen: “Openstaande rekeningen van 2.000 euro zijn er ondertussen gelukkig uit”

Schepen Dirk Vanholme bij één van de parkeermeters die in de stad te vinden zijn. (Foto WO)
Axel Vandenheede

In tegenstelling tot Wervik en Wevelgem moet je in bepaalde delen van Menen wel betalen voor een parkeerplaats. In de Barakken is dat zelfs zeven dagen op zeven. Wie niet betaalt en ook de daaropvolgende boetes negeert, kan plots een wielklem aan zijn auto bevestigd zien. “De zware gevallen zijn er ondertussen gelukkig uit”, aldus Dirk Vanholme.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Parkeren

In Menen veranderde het parkeerbeleid op 1 oktober vorig jaar. Een belangrijke wijziging daarbij was dat er een eenheidstarief werd ingevoerd: 70 eurocent per uur. Iedereen kan ook eenmaal per dag gebruik maken van het gratis half uur parkeren. “Op onze parkeermeters staat daarvoor een speciale toets”, legt schepen van Mobiliteit Dirk Vanholme (N-VA) uit. “Als je op de knop ‘half uur gratis parkeren’ drukt, kan je daarna je nummerplaat intikken op het toetsenbord en krijg je een parkeerticket waarop je nummerplaat te lezen is. Dat ticket leg je dan in je auto.”

Retributie

Wie gebruik maakt van deze optie moet wel zeker zijn dat zij of hij binnen het half uur weer vertrekt. Anders is de kans op een retributie groot. “Parkeerbedrijf Indigo (vroegere Vinci Park, red.) controleert de zones waar betaald moet worden”, aldus nog de schepen. “Het gaat om de winkelas in Menen – Barakken, een deel van Moeskroenstraat, de volledige Rijselstraat en een deel van de Bruggestraat met enkele zijstraten – en de parkings Waalvest (deels), Groentemarkt, Centrum en de parking voor de ingang van AZ Delta.”

Enkel bestuurders met veel onbetaalde retributies lopen het risico op een wielklem

“Wie niet in orde is, krijgt een retributie van 20 euro. Die schrijven de medewerkers van Indigo dus uit. Zij hebben voor alle duidelijkheid geen politionele bevoegdheid. Als er bijvoorbeeld iemand onrechtmatig voor een poort geparkeerd staat, kunnen zij niets doen. Dat is een zaak voor de politie.” Wel kan Indigo sinds drie jaar een wielklem plaatsen. Dirk Vanholme: “Dat gebeurt in samenwerking met de politie. Zij plaatsen overigens niet zomaar een wielklem op een wiel van een voertuig, maar hebben daar een goede reden voor: enkel bestuurders die al veel retributies niet hebben betaald, lopen het risico dat ze op een dag een wielklem aan hun wagen vinden.”

Zware gevallen

“De medewerkers van Indigo gaan maandelijks één keer op pad in Menen om de zogenaamde zware gevallen te zoeken. Wanneer ze iemand hebben gevonden die een aantal retributies niet heeft betaald, plaatsen ze een wielklem. Daarbij wordt ook de politie verwittigd. De eigenaar van het voertuig moet daarna contact opnemen met de politie, die de wielklem dan zal verwijderen als alle retributies zijn betaald.”

Het aantal geplaatste wielklemmen is gezakt en ook het bedrag waarvoor overtreders een wielklem bevestigd zien is kleiner geworden

Opvallend: tijdens hun maandelijkse ‘speciale ronde’ plaatst Indigo drie tot zeven wielklemmen. “In mei 2014 werd de procedure met de wielklem ingevoerd en drie jaar later zien we dat dit zijn vruchten afwerpt”, vervolgt de schepen. “Het aantal geplaatste wielklemmen is gezakt en ook het bedrag waarvoor overtreders een wielklem bevestigd zien is kleiner geworden. We hebben vroeger mensen gehad die 2.000 euro aan openstaande retributies op hun naam hadden. Dat zijn dus 100 vaststellingen. Die zijn er gelukkig uit. Nu gaat het vooral om mensen die vijf tot 20 retributies niet hebben betaald. Dat draait natuurlijk ook nog altijd om bedragen tot 400 euro. De meesten van hen zijn buitenlanders en meer bepaald Fransen.”

Nummerplaat

Het is niet zo vanzelfsprekend om eigenaars van voertuigen met een Franse nummerplaat op te sporen. Gelukkig is er een goede samenwerking tussen de Belgische en de Franse autoriteiten op dat vlak. “De verstandhouding is goed”, beaamt Dirk Vanholme. “Sinds we het principe van de wielklem toepassen krijgen we de identiteit van de eigenaar als we een nummerplaat doorgeven. Zo kunnen we de eigenaar effectief contacteren en een aanmaning sturen om de retributies te betalen.” Maar dat dit niet altijd van een leien dakje loopt, mag duidelijk zijn. “In Frankrijk is de nummerplaat als het ware een deel van een voertuig. Als het voertuig dus wordt verkocht, blijft de nummerplaat eraan hangen en wordt die overgenomen door de eigenaar. We hebben het al meegemaakt dat we iemand aanmaanden om achterstallige retributies te betalen en die van niets wist. Die persoon had recent een wagen tweedehands gekocht en de oude eigenaar had natuurlijk niets gezegd over die openstaande schuld.”

Enkel blauwe zone in Wervik en Wevelgem

In de stad Wervik en de gemeente Wevelgem hoef je niet te betalen als je je auto ergens wil parkeren. Wel zijn er een aantal straten en pleinen als blauwe zone ingekleurd, wat wil zeggen dat je er maximaal twee uur mag parkeren. De controle gebeurt niet door een parkeerbedrijf, wel door de politiediensten.