Kuurnebrug zal doenbaar blijven voor fietsers

De Kuurnebrug over de Leie, beter bekend als 'de Nieuwe Brug', verbindt Kuurne met Harelbeke. © Wikimedia
Redactie KW

De Kuurnebrug, beter bekend als ‘de Nieuwe Brug’, moet worden verhoogd, maar zal niet veel steiler worden voor fietsers. “Ook niet-geoefende fietsers zullen er vlot op kunnen”, klinkt het.

Om vrachtschepen met drie lagen containers door te kunnen laten varen op de Leie is een vrije hoogte van 7 meter en een breedte van 35 meter nodig. De Kuurnebrug, tussen Kuurne en Harelbeke stroomopwaarts van de sluis, voldoet daar voorlopig niet aan en zal een halve meter moeten worden verhoogd. “Bij de opmaak van het voorontwerp zijn de richtlijnen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen rond lengte en hellingsgraad van opritten zo optimaal mogelijk meegenomen”, stelt Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA) die minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) over de brug bevraagd had.

Maximum 6%

“De opritlengte zal op de linkeroever 105 meter met een gemiddelde hellingsgraad van 4,4% (maximum 5%) bedragen, terwijl de rechteroever over 50 meter met een gemiddelde hellingsgraad van 4,5% (maximum 6%) toegankelijk zal zijn. Best doenbaar dus, ook voor niet-geoefende fietsers”, stelt Maertens. Harelbeeks burgemeester Alain Top (sp.a) uitte vorige zomer zijn bezorgdheden rond de verhoging van de Kuurnebrug. “Het is nu al niet evident, wat zal dat met die verhoging niet geven?”, vroeg hij zich luidop af.

De verhoging van de Kuurnebrug biedt volgens Maertens overigens ook kansen om de omgeving her in te richten. “Zo worden de landhoofden en de wegenis in de Vlasstraat aangepast. Ook wordt het traject van de aansluiting van de fietspaden op het rondpunt geoptimaliseerd”, zo besluit hij. De aanpak van de Kuurnebrug kadert in de grote Leiedoortocht in Harelbeke.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier