Kortsluiting of smeulend zaagsel aan basis van grote werfbrand op A11 in Brugge?

© Benny Proot
Redactie KW

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat de komende dagen grondig onderzoeken hoeveel schade het viaduct van de A11 in Brugge heeft opgelopen na de felle brand van dinsdagnacht.

“Het is wel veel te vroeg om te zeggen of de werken vertraging zullen oplopen”, zegt woordvoerster Eveline Vandecaetsbeek. “Eerst en vooral moeten we nagaan hoeveel schade het viaduct heeft opgelopen. Op dit moment kan dat nog niet, want er zijn nog altijd stukken aan het nasmeulen“, aldus Vandecaetsbeek.

Het belangrijkste is de toestand van de brugpijlers. “We moeten alles nog in kaart brengen.” Vervolgens moet AWV ook bekijken of de beschadigde onderdelen snel opnieuw geleverd kunnen worden en of de verloren tijd nog kan ingehaald worden door de aannemers.

Kortsluiting of brandend zaagsel?

Of de bouwwerken vertraging zullen oplopen, is dus nog niet duidelijk. Langsheen het traject zijn er verschillende werven en daar wordt wel nog altijd gewerkt.

Volgens het kabinet van Vlaams minister van Infrastructuur Ben Weyts (N-VA) bestaat de kans dat de timing gerespecteerd kan blijven. Het was de bedoeling om eind november beton te gieten. “Als tegen dan het geheel terug kan opgebouwd worden, is er geen tijdsverlies en is men enkel zijn voorsprong kwijt. Lukt het niet om het beton er eind november in te krijgen, dan is er een invloed op de planning. Grootste problemen op dit ogenblik zijn de wijze waarop de uitgebrande kist moet ontmanteld worden, en of de leveranciers tijdig voldoende materiaal kunnen aanleveren voor de heropbouw”, klinkt het.

Nog volgens het kabinet is het mogelijk dat er zich een kortsluiting heeft voorgedaan aan een zaagmachine. Een tweede mogelijkheid is dat zaagsel maandag is beginnen smeulen en dan ‘s nachts is gaan ontbranden. Het West-Vlaamse parket stelde een deskundige aan.

De A11 is de nieuwe autosnelweg tussen de N49 in Knokke en de N31 in Brugge. Het gaat om een project van bijna 700 miljoen euro dat gedragen wordt door een pps-structuur. Eind 2017 zou de snelweg open gaan. Tot voor de brand zaten de werkzaamheden naar verluidt perfect op schema.

(Belga – Foto BP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier