Kortrijkse Automet op Busworld: “We staan voor grote uitdagingen”

Een van de bussen van Automet: "Dat Busworld hier verdwijnt, is spijtig voor de streek", klinkt het. © GF
Redactie KW

Van 20 tot en met 25 oktober vindt in Kortrijk Busworld plaats. Meteen de laatste editie van deze tweejaarlijkse vakbeurs: vanaf 2019 is Brussels Expo de locatie, al zal Kortrijk Xpo wel nog nauw blijven samenwerken met de organisatie.

Hoewel Busworld in Kortrijk dit jaar groter is dan ooit tevoren – zelfs de vijver wordt dit keer ingenomen – zal het een beurs zijn waaraan de organisatie en de bezoekers een dubbel gevoel zullen overhouden: de vakbeurs verhuist naar Brussel. Toch wordt het een afscheid in schoonheid: er zijn 376 exposanten uit 36 landen en er zullen 311 bussen (231 binnen en 80 buiten) tentoongesteld worden.

Op de beurs zelf is er opnieuw één bedrijf uit Kortrijk aanwezig: Automet. “We zoeken een gepaste vervoersoplossing voor én met onze klanten en dit voor 9 tot en met 40 personen“, stellen de zaakvoerders Wouter Desmet en Charlotte Engels.

Automet is uitsluitend in België actief en bestaat sinds 2007. “Wouter was daarvoor al actief in de bussector, meer bepaald in de verhuur”, vervolgt Charlotte Engels. “Eerst in het familiebedrijf De Vlaschaard, daarna bij Coach Partners. Ikzelf was tot de opstart van Automet werkzaam in het vastgoed. Wouter neemt de technische kant voor zijn rekening, ik doe het commerciële aspect.”

Net als veel sectoren evolueert ook de bussector enorm. Charlotte: “We staan voor een paar grote uitdagingen. Ten eerste is er de zero emission. We zullen ook afscheid moeten nemen van een en dezelfde aandrijving voor elke toepassing. Stadsbussen zullen bijvoorbeeld puur elektrisch zijn. Terwijl intercitybussen hybride oplossingen zullen vergen. Bij de bussen voor lange afstand zie ik de verbrandingsmotor niet onmiddellijk verdwijnen.”

Mentaliteit

“Verder zijn wij actief in de sector van mobiliteit. Jammer genoeg hebben we al te vaak te maken met immobiliteit. Dit kunnen we met techniek alleen niet oplossen, hier hebben we behoefte aan een mentaliteitsverandering bij zowel de overheid, bevolking als onszelf. Een derde item is dat iedereen op zoek is naar gemotiveerde mensen. We hebben het over chauffeurs, reisleiders, technici, planners, administratie krachten… Er is behoefte aan bijkomende mensen, vooral aan gemotiveerde mensen met frisse ideeën om de sector te doen groeien.”

Bij Automet vinden ze het jammer dat Busworld andere oorden opzoekt. “Het is spijtig voor de streek. Een internationale beurs zorgt altijd voor een boost”, besluiten Charlotte en Wouter. (AXV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier