Kortrijk: “Klok werd in grote mate tiental jaar teruggedraaid”

Pol Bultinck van de Kortrijkse Rijschool: "Het rijexamen in België is niet overdreven streng." © (Foto AXV)
Redactie KW

Sinds 1 juni is het rijexamen aangepast. Bij de Kortrijkse Rijschool, met thuisbasis in de Leopold I-straat, leidde dat de voorbije maanden tot een toeloop. “Velen wilden nog een cursus volgen”, stelt zaakvoerder Pol Bultinck, die stelt dat het rijexamen in België niet overdreven streng is.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Nieuw Rijexamen.

De Kortrijkse Rijschool is een gevestigde waarde in de streek wat betreft rijopleidingen voor bromfietsen, auto’s, vrachtwagens en bussen. Het bedrijf met twaalf medewerkers volgt de ontwikkelingen van de rijexamens dan ook op de voet op. “Het rijexamen is sinds 1 juni aangepast, maar het is er niet moeilijker op geworden“, stelt Pol Bultinck (60). Hij zit al 35 jaar in het vak. “Het examen is bijna te vergelijken met de periode voor de vorige wijziging (1 december 2006, red.). Toen moesten de leerling-bestuurders vier manoeuvres doen op een privéterrein. Sinds kort doen ze er twee op de openbare weg.”

Pol vindt het alvast een goede zaak dat het examen is veranderd. “De bestuurders zullen meer moeten kunnen. Zoals 10 meter recht achteruitrijden of op verschillende manieren kunnen parkeren. Het klinkt misschien cru, maar de voorbije generaties hebben dat niet geleerd. Zij konden in theorie bijvoorbeeld geen boodschappen gaan doen met de auto, want ze hadden niet geleerd om vooruit en achteruit in een parkeervak te rijden.”

“Dat achteruitrijden is nog zoiets. Sinds kort moet een leerling-bestuurder op zijn examen tien meter recht achteruit kunnen rijden. Vroeger moest dat ook en zette de examinator paaltjes waartussen je achteruit moest rijden. Je had dus weinig speling, want geen enkel paaltje mocht omvervallen. Het manoeuvre achteruit rijden is terug, de paaltjes zijn dat niet.”

“Je kan je slechts één zware overtreding permitteren”

Wat de praktijk betreft is er dus een beetje terug naar af. De theoretische kant is dat niet. “Je moet 41 op 50 halen op je theoretisch examen. Maak je een zware fout, zoals door het rood rijden of het bevel van een politieagent niet volgen, dan verlies je meteen vijf punten. Je kan je dus met andere woorden slechts één zware overtreding permitteren.”

“Ook nieuw is de risicoperceptietest, waarbij de leerling-bestuurder een aantal filmpjes te zien krijgt en daarna via meerkeuzevragen moet aangeven welke situaties gevaarlijk waren. Een goede zaak, al zijn die filmpjes niet doorslaggevend voor het examen.” De minimumscore die een leerling moet behalen is 6 op 10.

Volgens Pol Bultinck zijn er nog nieuwigheden op komst. “Sowieso zal een stage 9 maanden worden. Nu was dat na een intensieve rijopleiding maar drie maanden. En de begeleider zal verplicht worden om een vormingsmoment bij te wonen. Bij de Kortrijkse Rijschool kan dat al: van een aantal leerling-bestuurders is de begeleider al mee geweest tijdens de laatste les. Zo ziet zij of hij hoe onze instructeur raad geeft, op bepaalde zaken let… Dat is leerrijk. Dat heeft elke begeleider ons achteraf ook verteld.”

Strafpunten

Intussen is het nieuwe rijexamen in Vlaanderen in voege. In het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en Wallonië nog niet. Daardoor is er de vrees voor rijbewijstoerisme. “Ik denk niet dat het zo’n vaart zal lopen”, aldus nog Pol. “Iemand die in Brussel studeert zal daar nu misschien zijn rijbewijs proberen te halen, maar voor 1 juni hebben velen dat ook al gedaan. Hoe dan ook vind ik dat het nieuwe rijexamen niet overdreven streng is. Zeker niet als je naar onze buurlanden kijkt. Daar zijn ze strenger en ze hanteren allemaal een rijbewijs met strafpunten”, besluit Pol.