Knip moet sluipverkeer in Rumbeekse Kaasterwijk vermijden

Redactie KW

De bewoners van de Kaasterwijk in Rumbeke zijn bezorgd over de komst van een nieuwe garage van Top Motors en een aanpalende KMO-zone aan het einde van de Kaasterstraat. De stad belooft een ventweg voor het extra verkeer én een knip om sluipverkeer te weren, maar dat volstaat niet voor hen.

De Kaasterwijk is een residentiële wijk vlakbij het Sterrebos gevormd door de Kaasterstraat, Graaf de Limburg Stirumlaan, Grenadiersstraat en Maria’s Lindestraat. Jarenlang was het een van de rustigste plekjes in Roeselare, maar daar is vandaag nog weinig van te merken. De straat wordt meer en meer gebruikt als sluipweg om snel van de ene naar de andere plaats te geraken, bovendien hangt er nog een ander zwaard boven de wijk: de komst van een nieuwe garage van Top Motors én een KMO-zone met tien loten. Dat is de druppel voor de buurtbewoners die al sinds 2008 ijveren voor een veiligere omgeving.

“Vroeger konden we de kinderen hier zonder zorgen laten buiten spelen”, vertelt Marleen Lybeer. “Op vandaag moeten we dat niet meer proberen. De auto’s die hier rijden, doen dat aan volle snelheid en zonder respect voor de omgeving. Zelfs de rotonde wordt niet meer genomen… Doorgaand verkeer ziet de wijken als de snelste weg om de verkeerslichten van de Rijksweg te vermijden. De stad nam destijds enkele snelheidsvertragende maatregelen, maar die helpen niet. Wij ijveren al jaren voor een knip in de Kaasterstraat, vlak voor het kruispunt met de Maria’s Lindestraat. Dat is de enige manier om de auto’s te weren. Die knip werd beloofd, maar is er nooit gekomen.”

Goedkeuring

“En het wordt enkel erger: met de goedkeuring van het Roeselaarse stadsbestuur komt er binnenkort een uitzonderlijk grote garage van Top Motors en een KMO-zone met tien loten op het einde van de Kaasterstraat. Volgens de stad zou dit geen impact mogen hebben op de wijk, want ze voorzien een ventweg parallel met de Rijksweg voor het zwaar verkeer en de bezoekers. Echter is er nog een doorgang naar de Kaasterstraat van meer dan 6 meter breed. We zijn ervan overtuigd dat de stad de impact voor onze wijk onderschat. Heel veel wagens zullen nog steeds via onze straten komen. De stad stelt ook een knip in de Maria’s Lindestraat voor, maar dat zal weinig helpen…”

“We hebben niets tegen de mensen van Top Motors of Thermen R, dat zijn ondernemers die hun ding doen, maar we kunnen niet begrijpen dat de stad toelaat dat een grote garage, niet enkel showroom, vlakbij een woongebied kan. Nergens in Roeselare acht je dat voor mogelijk, maar hier blijkbaar wel”, stelt Charlotte Decru. “Dit treft niet alleen onze wijk, maar ook de aanpalende wijken. Langs de Maria’s Lindestraat komen er zowat 1.000 nieuwe gezinswoningen. De toekomstige bewoners komen bij voorbaat terecht in een straat waar geen fiets of voetganger zich durft te wagen. Een KMO-zone hoort in geen enkele woonwijk, ook niet in Rumbeke. Zeker gezien er in Roeselare nog ruimte is, met commerciële ligging en waar niemand belemmerd zou worden.”

De stad heeft de bouwvergunning voor de garage goedgekeurd, waarop de bewoners protest hebben aangetekend. Het is nu aan de provincie om een beslissing te nemen. “Wij hopen in de eerste plaats dat de vergunning er niet komt, dat zou al veel problemen oplossen. In dat geval hopen we dat de knip er toch nog komt, want het sluipverkeer blijft. In de Maria’s Lindestraat in plaats van in de Kaasterstraat? Daar zouden we eventueel wel mee kunnen leven”, besluiten de dames.

Ventweg volstaat

Griet Coppé begrijpt de commotie niet. “We hebben samen gezeten en de gevraagde knip komt er, wel in de Maria’s Lindestraat. Het zou vreemd zijn om de Kaasterstraat plots halverwege te knippen, dat is voor de bewoners in de tweede helft van de straat ook niet leuk. Volgens de diensten moet een ventweg volstaan om de overlast te vermijden. Bovendien is het zo dat bij een bouwvergunning er geen exploitatie mag zijn vooraleer de weg er ligt, niet onbelangrijk. Wat de vergunning zelf betreft kunnen wij, gezien het protest dat aangetekend werd, momenteel enkel afwachten. Wat het snel verkeer betreft, hebben we in de vorige legislatuur al twee asverschuivingen aangebracht om dit af te remmen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier