Knip aan het station in Roeselare blijft zeker tot na de verkiezingen, daarna is alles mogelijk

Griet Coppé aan de onderbreking van de Gasstraat : "Een mogelijkheid is dat we hier toch weer een doorgang maken naar het viadcut en die op rustige tijden in één richting openstellen voor het autoverkeer." (Foto Stefaan Beel) © STEFAAN BEEL
Peter Soete

De knip in zowel de Jules Lagaelaan als de Gasstraat heeft al voor heel wat beroering gezorgd in onze stad. Oppositiepartij N-VA wil die ongedaan maken en zal daar ongetwijfeld één van haar verkiezingspunten van maken. Het stadsbestuur laat de evaluatie voor de volgende bestuursploeg en legt voor de toekomst vier scenario’s op tafel.

“In de vorige bestuursperiode heeft de beleidsploeg beslist om de stationsomgeving niet alleen mooier maar ook veel verkeersveiliger te maken”, gaat mobiliteitsschepen Griet Coppé even terug in de tijd. “Wij hebben dat allemaal samen beslist als stadsbestuur. We wilden ook de wijk Krottegem meer integreren en de verkeerscirculatie beter sturen. Een van de maatregelen was om zowel een knip te maken van de Jules Lagaelaan naar de Ardooisesteenweg als van de Gasstraat naar de Stationsdreef. Die is er gekomen in februari 2013 en dat was een ingrijpende en zeker geen evidente maatregel, we moeten daar niet flauw over doen. Als er twee belangrijke verkeersaders in een centrum doormidden worden gesneden, heeft dat een impact. We wisten ook dat het enkele jaren zou duren vooraleer de Roeselarenaars dat zouden gewoon worden en dat die maatregelen ook afgedwongen zouden moeten worden.”

Even on hold

“Die knip is er louter en alleen gekomen om veiliger verkeerssituaties te scheppen in de stationsomgeving. Met wagens die tussen de bushavens laveerden waar verschillende bussen en voetgangers hun weg zochten, konden we alleszins niet zeggen dat het veilig was.”

“Mobiliteit is geen statisch departement en als er kan of moet bijgestuurd worden, doen we dat ook. Maar we proberen dat steeds doordacht te doen en winnen advies in bij onze eigen experts, maar ook bij studiebureaus die heel goed vertrouwd zijn met verkeersmaterie. Zo hebben wij in onze stad enkele ‘quick wins’ gerealiseerd zoals het terug openstellen van de Zuidstraat vanuit de Patersstraat of het eenrichtingsverkeer in de Drafstraat en de Steenstraat.”

“Een ondergrondse verbinding tussen Jules Lagaelaan, Stationsdreef en Spoorweglaan is mogelijk”

“We hebben ondertussen ook een mobiliteitsplan ontwikkeld, dat de basis zal vormen van het nieuwe circulatieplan in de stad. De verkeerssituatie aan de stationsomgeving maakt daar uiteraard deel van uit. Maar dat staat nu even hold : het nieuwe circulatieplan wordt over de verkiezingen getild en zal een onderdeel vormen van het bestuursakkoord van de volgende ploeg. En dan komt ook de evaluatie van de verkeerssituatie aan het station ter sprake.”

Ondergronds

“Er liggen eigenlijk vier scenario’s op tafel. Een eerste scenario is dat alles terugkeert zoals het voor de knip was. In een tweede scenario blijft alles zoals het nu is en blijft de knip gewoon bestaan.”

Zo zag het kruispunt van de Jules Lagaelaan met de Ardooisestraat er tien jaar geleden uit. Was dat toen zoveel beter ? (Foto Stefaan Beel)
Zo zag het kruispunt van de Jules Lagaelaan met de Ardooisestraat er tien jaar geleden uit. Was dat toen zoveel beter ? (Foto Stefaan Beel)© STEFAAN BEEL

“De andere twee scenario’s zijn nieuw of vernieuwend. Een mogelijkheid is dat er een doorgang met ‘venstertijden’ komt in de Gasstraat. Een zelfde systeem is dat zoals we het nu al kennen in de Poststraat, waar op ‘verkeersluwe tijden’ wagens mogen passeren. Dat zou ook mogelijk zijn in de Gasstraat, waar na de schooluren of in de weekends ook wagens, komende van de Leenstraat of de kleine ring onder het spoorviaduct, naar de Ardooisesteenweg zouden kunnen rijden.”

“Een vierde scenario ten slotte zou een ondergrondse verbinding tussen de Jules Lagaelaan en de Stationsdreef en de Spoorweglaan zijn. Wanneer het nieuwe woonproject met een zeventigtal wooneenheden wordt gebouwd aan het station komt daar uiteraard een ondergrondse parking bij voor de bewoners. Dan kan onderzocht worden of er een aansluiting kan gemaakt worden met de Stationsparking. Op die manier zouden personenwagens toch van de ene kant van de stad naar de andere kant kunnen rijden zonder andere weggebruikers te hinderen of onveilige situaties te scheppen.”

Spoorweglaan

“En dan kan de Spoorweglaan een bepalende rol spelen. Meer dan nu het geval is, inderdaad. Daarom houden we als stadsbestuur het been stijf in het dossier van de bewoners van de Stationsdreef die een uitgang willen in de Spoorweglaan. We weten nu nog niet welke rol die Spoorweglaan in de toekomst zal spelen. Maar het kan inderdaad dat dit een belangrijke uitvalsweg van of invalsweg naar het centrum of de andere kant van de stad zal zijn. En dan willen wij die laan zo veilig mogelijk houden en geen uitweg langs die kant voorzien voor de bewoners. Dat is trouwens ook nooit zo gezegd of beloofd.”

Boetes gebruikt voor veiliger verkeer

“Er wordt veel wind gemaakt rond de boetes aan het station”, zegt schepen Griet Coppé. “Na de invoering van de knip hebben we anderhalf jaar gesensibiliseerd en even lang gewacht om boetes uit te schrijven. De eerste maanden werden er inderdaad heel veel overtredingen vastgesteld.”

Normale cijfers

“Nu registreren de ANPR-camera’s nog om en bij de 20 overtreders per dag. Dat zijn perfect normale cijfers die we bijvoorbeeld ook in Kortrijk horen. Chauffeurs kunnen echt niet naast de verkeersborden kijken die we geplaatst hebben. Wie nu nog door rijdt, is echt wel van slechte wil of kent de wegcode helemaal niet. Die chauffeurs krijgen een boete in de bus. De opbrengst van deze boetes vloeien volledig terug naar maatregelen om Roeselare nog verkeersveiliger te maken.”

Fractieleider Brecht Vermeulen van N-VA blijft erbij dat de knip van de Jules Lagaelaan en de Gasstraat een vergissing is van formaat van het stadsbestuur. “Dit blijft een heel actueel thema dat enorm leeft bij de inwoners van Roeselare. Ik hoor dagelijks mensen die mij zeggen dat wij die problematiek niet uit het oog mogen verliezen. En dat zullen wij niet doen. In 2012 was mobiliteit al het hoofdthema van de verkiezingen en in 2018 zal dat niet anders zijn. In die zes jaar is er niet echt veel ten goede veranderd. En het doorknippen van die verkeersaders aan het station slaat toch wel alles. De mensen zijn het nog niet gewoon, wat de meerderheid ook beweert. Ze weten ook maar al te goed waarom ze nu niets meer zullen veranderen en waarom er na de verkiezingen een evaluatie zal komen.”

Hoofdthema

“Wij zullen blijven inzetten op een – op zijn minst gedeeltelijk – herstel van de situatie. Veiliger ? Dan moet misschien meteen maar alle autoverkeer volledig geweerd worden uit Roeselare ! Wij willen ook een veilige stationsomgeving, maar het kan echt niet dat bijvoorbeeld schoolleerlingen die met hun instrument van over de knip naar de muziekschool aan de andere kant van de knip gevoerd moeten worden, 40 minuten onderweg zijn naar De Spil. Liefst zouden wij traag doorgaand eenrichtingsverkeer zien aan beide kanten van het station, als het ware een grote ovonde met het station in het midden. (PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier