Kettingbotsing A19 : 74 bestuurders voor de rechter

© KRANT VAN WEST-VLAANDEREN
Redactie KW

Het onderzoek naar de kettingbotsing van dinsdag 3 december 2013 op de A19 in Zonnebeke en Wervik, waarbij in totaal 131 voertuigen betrokken raakten, is afgerond. Dat meldt het parket van West-Vlaanderen, afdeling Ieper.

De kettingbotsing op de A19 werd door de verkeersdeskundigen opgedeeld in vier grote blokken.
© KRANT VAN WEST-VLAANDEREN

De 74 bestuurders, die gedagvaard worden, worden in principe allen verwacht op de ‘speciale & extra’ inleidende zitting voor de politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Ieper, op dinsdag 14 april 2015 om 14 uur.

Vier grote blokken

De kettingbotsing werd door de verkeersdeskundigen in 4 grote blokken opgedeeld: het ongeval in Beselare tussen kilometerpaal 14,5 en 13,9 richting Kortrijk met 36 betrokken voertuigen, in Beselare ter hoogte van kilometerpaal 13,8 richting Kortrijk met 7 betrokken voertuigen, het verkeersongeval in Geluwe tussen kilometerpaal 13,1 en 13,3 richting Kortrijk met 52 betrokken voertuigen en in Geluwe tussen kilometerpaal 11,1 en 10,8 richting Ieper met 36 betrokken voertuigen.

Bij de vervolging voor de politierechtbank wordt dezelfde vierledige opdeling gevolgd. Vier dagvaardingen werden opgesteld voor in totaal 74 bestuurders, waarbij ook een Franse, Nederlandse, Duitse, Bulgaarse en Litouwse bestuurder: 22 bestuurders worden gedagvaard voor de Politierechtbank in Ieper voor blok 1, drie bestuurders voor blok 2, 28 bestuurders voor blok 3 (waar één dode viel) en 21 voor blok 4, waar ook één dode te betreuren viel.

Onopzettelijke doding

De inbreuken hebben betrekking op onopzettelijke doding bij een verkeersongeval, onopzettelijke slagen en verwondingen bij een verkeersongeval en het voeren van een onaangepaste snelheid met een verkeersongeval met stoffelijke schade tot gevolg.

Bij het onderzoek naar de verantwoordelijkheid werd uiteraard rekening gehouden met de mist. Onderzoek werd gevoerd naar de zichtbaarheid op de plaats van het verkeersongeval, maar ook naar de maximale snelheid op die plaats en in die gegeven omstandigheden. Volgens de aangestelde verkeersdeskundigen mocht er in praktijk maximaal 70 km/uur worden gereden. Wie sneller reed was eigenlijk afhankelijk van het nog tijdig vinden van een vluchtweg opzij van zijn voorligger (als die er nog was), zo niet, was een ongeval onvermijdbaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier