Is er een tekort aan taxi’s in Oostende?

John en Iris willen hun werk kunnen doen in de stad waar ze van houden. Volgens hen wordt het hen onmogelijk gemaakt. (Foto JRO)
Redactie KW

Volgens John Schmidt en Iris Ackerman van Ostend Taxi is er in Oostende een tekort aan taxi’s. Toch krijgen ze van de stad geen vergunning. “Op bepaalde momenten zijn de standplaatsen in Oostende zelfs leeg”, klinkt het.

Begin maart 2017 kochten Francis Vermeire, John Schmidt en Iris Ackerman de naam Ostend Taxi met het daarbij horende gratis telefoonnummer. Daarna vroeg het drietal de nodige vergunningen aan om een standplaats in Oostende te bekomen. Daar stuitten ze op een duidelijke ‘neen’. “Het antwoord van de dienst luidde: ‘we hebben geen vergunningen vrij, we zetten jullie zelfs niet op de wachtlijst’“, zo zegt John.

Naar Bredene

“Nadat we de naam hadden overgenomen hadden we al een Megane Break gekocht en een Jaguar F-Pace besteld. Daarnaast hadden we ook al de nodige apparatuur gekocht. Wie had gedacht dat we in Oostende geen vergunning zouden krijgen. Na tal van slapeloze nachten hadden we toch een ‘voorlopige’ oplossing gevonden. We dienden een aanvraag in bij de gemeente Bredene, zodat we van daaruit onze klanten zouden kunnen vervoeren. Er waren ondertussen al heel wat zaken en particulieren die van onze diensten gebruik maakten. Na twee weken leek een oplossing in zicht.”

Toch leek de oplossing maar van korte duur, want klanten wachten niet graag. “Aangezien we telkens vanuit Bredene moeten vertrekken om klanten op te halen in Oostende, is de wachttijd veel te lang. Mensen wachten niet graag en willen zo snel mogelijk geholpen worden”, vult Iris aan.

“Daarom gingen we in mei 2017 opnieuw naar de stad Oostende om te vragen om ons toch op die wachtlijst te zetten. De politie hield ons immers constant tegen op vraag van de concurrentie omdat zij niet begrepen dat wij klanten hadden in Oostende. Het regende dus klachten in verband met ronselen, dat terwijl de klanten ons zelf opbelden. Ook de politie zei ons telkens dat we in Oostende niets te zoeken hadden.”

Elektrische wagens

Uiteindelijk stond Ostend Taxi op plaats drie en vier, dat bracht hoop bij het drietal. Drie maand later kregen ze echter nog steeds geen antwoord van de dienst vergunningen. “Daarom beslisten we om nog eens navraag te doen bij de dienst”, zucht John. “Na veel aandringen kregen we toch een afspraak te pakken. Daar kregen we te horen dat we opeens op plaats zes en zeven stonden met onze twee wagens. Daarop stuurden we burgemeester Johan Vande Lanotte, een mail.” Iris werd uitgenodigd op het stadhuis om haar verhaal te doen maar ook dat leverde geen resultaat op. Integendeel, Iris kreeg te verstaan dat ze zelfs enkele plaatsen gezakt waren.

Tijdens weekdagen zijn de standplaatsen in de stad dikwijls leeg. (Foto JRO)
Tijdens weekdagen zijn de standplaatsen in de stad dikwijls leeg. (Foto JRO)

“Het taxireglement leert ons dat wie al een vergunning heeft in een bepaalde gemeente en een aanvraag doet in een andere gemeente, dat die ondertussen de standplaatsen mag gebruiken in de gemeente van aanvraag, mits toestemming van de burgemeester en het schepencollege”, verduidelijkt Iris. “Toen we de burgemeester daarop wezen kregen we te horen dat we enkel en alleen een vergunning kregen als we een elektrische taxi zouden inzetten. We willen dat zeer graag doen, maar er is nog geen enkele laadpaal in Oostende op taxistandplaatsen. In Mechelen bijvoorbeeld is dat wel. Daar wil de stad de volledige taxivloot tegen 2030 elektrisch maken. Taxibedrijven die daar een elektrisch voertuig aanschaffen krijgen er zelfs een premie van 4.000 euro.”

“Oostende kampt met een tekort aan taxi’s”, geeft John nog mee. “Dikwijls zien we dat de standplaatsen in de stad gewoon leeg zijn. De meesten rijden in het weekend, omdat dan het meest te verdienen valt. Tijdens de weekdagen rijden amper taxi’s rond.”

70 vergunningen nodig

Ook tijdens het interview is de standplaats aan het Marie-Joséplein leeg. Het Marie-Joséplein biedt gemakkelijk plaats aan een 15-tal taxi’s. “Ons hart ligt in Oostende. De naam van het bedrijf spreekt voor zich: Ostend Taxi. Onze chauffeurs maken zich zorgen over hun tewerkstelling. We hebben momenteel zes chauffeurs in dienst voor drie wagens. We willen alleen ons werk kunnen doen op een eerlijke manier maar het wordt ons onmogelijk gemaakt. Vroeger had je in Oostende enkele grote taxibedrijven en dat was voldoende. Ondertussen zijn er veel meer bedrijven maar de meeste zijn eenmanszaken.”

“Het reglement zegt dat er per 1.000 inwoners één taxivergunning moet zijn. Oostende telt om en bij de 70.000 mensen, dus moeten er minstens 70 vergunningen zijn. Een drietal jaar geleden werd het aantal echter herleid naar 58. Minister van Mobiliteit Kris Peeters moet tekenen om dat aantal te verhogen maar als de stad wil verminderen dan kan dat zonder handtekening. Men wil het aantal niet omhoog trekken omdat er tijdens kalme momenten geen werk zou zijn. Maar je ziet het nu zelf: er staat geen enkele taxi aan het Marie-Joséplein en zo is het dagelijks. Onze drie taxi’s vormen op die manier geen enkele concurrentie met de anderen. Mensen moeten toch op hun bestemming kunnen geraken? Laat ons gewoon ons werk doen in de stad waar we van houden, meer vragen wij niet”, besluit John.

Klachten

“Er klopt gewoon niets van”, laat burgemeester Johan Vande Lanotte in een reactie weten. “Net als iedereen die een nieuw taxibedrijf opricht moeten ze hun beurt afwachten. Het aantal taxi’s werd bij gemeentebesluit goedgekeurd waardoor ze moeten opschuiven. Dat willen zij echter niet en ‘misbruiken’ daarom de buurgemeenten. Daar hebben ze wel een vergunning, dus mogen ze de standplaatsen in Oostende niet gebruiken. Dat is nu eenmaal de wetgeving en onze verordening. We krijgen geregeld klachten binnen van andere taxibedrijven over hun praktijken. De enige manier om voorrang te krijgen is door een elektrische wagen aan te schaffen. Dar werd hen ook meegedeeld maar er is nog geen enkel initiatief gekomen.” (Jeffrey Roos)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier