Infrabel zet reuzentrein in om sporen tussen Anzegem en Kortrijk te moderniseren

Redactie KW

Om vlot en veilig treinverkeer te garanderen, vernieuwt Infrabel momenteel de spoorinfrastructuur tussen Anzegem en Kortrijk. Hiervoor wordt een speciale spoorvernieuwingstrein ingezet. De “reuzentrein” uit Oostenrijk is bijna 900 meter lang en uniek in Europa. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel in een persbericht.

Twee jaar geleden werd al een spoor gemoderniseerd, nu volgt het andere spoor. Concreet worden de spoorstaven vernieuwd, de huidige dwarsliggers worden vervangen door volledige betonnen dwarsliggers en de ballast, nodig voor de stabiliteit van het spoor en de afwatering, wordt gezift. De spoorvernieuwingstrein doet de drie handelingen tegelijk.

Infrabel spreek over de “superman” onder de werktreinen. De combinatie is zo’n 900 meter lang. Op topsnelheid vernieuwt de trein circa 150 meter spoor per uur. Op een volledig weekend wordt er ongeveer 2.500 meter aan spoorinfrastructuur vernieuwd. Tijdens de werkzaamheden transporteert de trein 900.000 kilogram aan nieuwe dwarsliggers. Per weekend wordt er in totaal circa 2.000 ton ballast vervangen.

Door deze werken is er gedurende zeven weekends, van vrijdagavond 21.30 uur tot maandag 05.00 uur, geen treinverkeer mogelijk tussen Oudenaarde en Kortrijk. De NMBS voorziet in vervangbussen om hinder voor de passagiers te voorkomen.. De werkzaamheden lopen nog tot en met het weekend van 24-25 oktober.

(Belga-WD-Foto WDP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier