Idee2006 wil zwaar vervoer weg uit centrum van Diksmuide

Redactie KW

Tijdens de lentereceptie in OC Ten Bercle in Pervijze heeft Idee2006 zijn mobiliteitsplan voor Diksmuide bekendgemaakt.

De verkeersknoop kan volgens de liberalen pas doorgehakt worden als het zwaar vervoer uit het stadscentrum wordt geweerd. Nu worden vrachtwagenchauffeurs, die vaak blindelings op hun gps vertrouwen, dwars door straten geleid die helemaal niet op tientonners berekend zijn.

Andere afritten

Voorzitter Claude Vindevogel stelt daarom voor om al het vrachtverkeer al vanaf de autosnelweg af te leiden, naargelang de bestemming. Vrachtwagens die ten oosten van Diksmuide moeten zijn, moeten afgeleid worden via de afrit Gistel. Trucks met bestemmingen ten westen van de Boterstad zouden dan weer de afrit Oostduinkerke of Veurne moeten nemen. De afritten Nieuwpoort en Middelkerke zouden op hun beurt aangeduid moeten worden op een manier die zwaar vervoer afraadt langs daar te rijden. Aangepaste signalisatie en gps-systemen moeten daarvoor zorgen. Op die manier ziet Idee2006 meteen ook een oplossing voor het doorgaand verkeer in Pervijze: dat zou gebruik kunnen maken van een beperkte kwartring tussen de Veurnestraat en de Pervijzestraat.

Grote Markt

In het centrum van Diksmuide wil Idee2006 het verkeer regelen met een lus die de Admiraal Ronarchstraat, Stationsstraat en Bortierlaan met elkaar verbindt. Verkeer komende uit de Oostendestraat heeft dan de keuze tussen de Grote Markt of de Stationsstraat, die tot aan de Oostvesten een eenrichtingsstraat wordt. Wie naar Oostende wil, kan dat via de Admiraal Ronarchstraat, waar dan eveneens eenrichtingsverkeer zou gelden. Op de Grote Markt plant de verruimde liberale fractie een beperkte parkeerruimte op het oostelijk deel. Het westelijk gedeelte wordt autovrij. Aan de zuidzijde komt er een zone voor kort parkeren, terwijl de noordkant, ter hoogte van het stadhuis, voorbehouden wordt aan ceremoniewagens.

(TVDW – GF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier