“Hondstraat in Tielt is net een racecircuit”

© WME
Philippe Verhaest

De verkeerssituatie in de Hondstraat blijft problematisch. Het zware vrachtverkeer is grotendeels uit de straat gebannen, maar een pak automobilisten blijft het gaspedaal te diep induwen. “Vrijwel niemand houdt zich aan de snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur”, zegt buurtbewoner Rino Legrand. “En dat levert ronduit gevaarlijke situaties op.”

Het stof rond de Hondstraat is nog altijd niet gaan liggen. Eind vorig jaar vaardigde het stadsbestuur een verbod op zwaar vrachtverkeer boven 3,5 ton in de residentiële straat af. Sindsdien is enkel plaatselijk verkeer voor levering in de Hondstraat zelf nog toegelaten en het verkeer van en naar het slachthuis Debra-Group moet via een nieuw aangelegde weg aan de Wingensesteenweg verlopen. “En niet langer via de Hondstraat en Hoogserleistraat”, zei mobiliteitsschepen Guido Mehuys (SP.A) daar toen over. De aanleg van die nieuwe ontsluitingsweg kostte het slachthuis destijds 300.000 euro.

Spelende kinderen

Maar ondanks de ingrepen is het nog lang niet alleen maar rozengeur en maneschijn in de Hondstraat, zegt buurtbewoner Rino Legrand (27). Hij woont er samen met zijn partner Silke Bosschaert (27) en hun zoontje Liam (4) en ziet het drukke verkeer dagelijks met lede ogen aan. “Aan de kant van de Wingensesteenweg hangt nochtans een duidelijk bord met de boodschap dat de Hondstraat een veilige haven moet bieden aan spelende kinderen”, zucht hij. “Maar geen haar op ons hoofd dat er aan denkt om ons zoontje hier op straat te laten spelen. Dat zou levensgevaarlijk zijn. De theorie en realiteit liggen hier mijlenver van elkaar.”

“Het beste scenario zou zijn om de hele straat opnieuw aan te leggen, al beseffen we ook dat die optie erg moeilijk ligt”

Rino hekelt vooral de overdreven snelheid van wie de straat gebruikt. “Ik denk dat enkel de bewoners zelf zich aan de snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur houden. En dan nog… We zien auto’s hier vaak voorbij rázen. Alsof onze straat een racecircuit is. Onbegrijpelijk, want beide kanten zijn bijna volledig met woningen bebouwd. Hier wonen ook veel jonge gezinnen. De Hondstraat wordt door veel mensen nog altijd als sluipweg gebruikt en die kennen de situatie hier niet. Soms is het alsof we langs een autostrade wonen.”

Vrachtverkeer gedaald

Rino benadrukt wel dat het vrachtverkeer in de straat fel is afgenomen. “Het verbod op zwaar vrachtverkeer haalt wel degelijk iets uit”, zegt hij. “Maar dat betekent niet dat de vrachtwagens helemáál uit het straatbeeld verdwenen zijn. Truckers die de nieuwe ontsluitingsweg aan de Wingensesteenweg niet kennen en blindelings hun gps volgen, komen alsnog in de Hondstraat terecht. En ‘s nachts wordt er wat vaker tegen het verbod gezondigd. Het is zelfs zo ver gekomen dat wij onze slaapkamer hebben verhuisd. Vroegen sliepen we langs de straatkant, nu doen we dat achteraan onze woning. We werden immers regelmatig wakker van voorbij denderende vrachtwagens. Ons zoontje heeft daar nog altijd last van.”

Rino Legrand met zijn vriendin Silke Bosschaert en hun vier jaar oud zoontje Liam.
Rino Legrand met zijn vriendin Silke Bosschaert en hun vier jaar oud zoontje Liam. “We hopen dat we ons zoontje ooit naar het recreatiedomein Watewy zullen kunnen zien wandelen of fietsen, maar dat lijkt nog niet voor morgen.” (Foto WME)

Rino pleit voor doorgedreven maatregelen. “Ten eerste moet de politie veel vaker flitscontroles uitvoeren in de Hondstraat. En met behulp van bloembakken de straat op enkele plaatsen smaller maken, zou ook veel uithalen. Er zijn in elk geval infrastructurele maatregelen nodig om de snelheidsduivels een halt toe te roepen. Het beste scenario zou zijn om de hele straat opnieuw aan te leggen, al beseffen we ook wel dat die optie erg moeilijk ligt. Wij hopen dat de dag ooit komt dat we onze Liam met een gerust hart naar het recreatiedomein Watewy kunnen zien wandelen of fietsen, al vrees ik dat dit nog niet voor morgen zal zijn.”

Stad: “Binnen de maand zullen we een proefopstelling uitrollen”

Jürgen Roose, mobiliteitsambtenaar van de stad Tielt, benadrukt dat het stadsbestuur werk maakt van extra maatregelen. “De kwestie Hondstraat kwam tijdens de meest recente verkeerscommissie weer op tafel”, zegt hij. “We zijn ons ervan bewust dat de verkeerssituatie er nog altijd verre van ideaal is, maar we werken aan een zo veilig mogelijke omgeving.” Binnen de maand wil de stad een proefopstelling in de straat realiseren. “Op een drietal plaatsen willen we rood-witte elementen aanbrengen om automobilisten trager te laten rijden. In een latere fase – en indien de proefopstelling blijkt te werken – kunnen we die door permanente bloembakken vervangen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier