Heraanleg Iepersestraat verdeelt wijk De Ruiter

Stefaan Vanrobaeys is niet te vinden voor het voorstel met middenbermen. (Foto SB) © STEFAAN BEEL
Redactie KW

Een aantal snelheidsremmende elementen moeten de Iepersestraat bij het binnenrijden van Roeselare een stuk veiliger maken.

Vooral in de bocht ter hoogte van De Ruiter leidde overdreven snelheid in het verleden al voor problemen. Dat zou na de zomer verleden tijd moeten zijn. “De bocht wordt zo een heel stuk veiliger”, aldus schepen Griet Coppé. De bewoners reageren verdeeld op de intentie van het stadsbestuur.

“Bij het binnenrijden van de bebouwde kom, dat is ter hoogte van het bufferbekken, worden drie groenzones voorzien. Deze zorgen voor een poort en moeten het aankomend verkeer er extra attent op maken dat ze een zone 50 kilometer per uur binnenrijden. Tussen de huisnummers 607 en 582 worden de bestaande parkeerstroken opgebroken en vervangen door een betonnen fietspad. Dit fietspad zal verhoogd liggen ten opzichte van de rijweg om de zwakke weggebruiker te beschermen. Centraal in de rijweg worden groenzones aangelegd die ervoor zorgen dat de as van de rijweg wordt verlegd en als gevolg ook een verkeersremmend effect zal hebben”, klinkt het.

Voor Stefaan Vanrobaeys, die zijn zaak NV Selecta Motors in de Iepersestraat 619 heeft, is er maar één goede oplossing: flitspalen plaatsen! “Het voorstel om middenbermen aan te leggen vind ik stom. Dat is geld breken met hamers en het duurt ook te lang. Flitspalen zijn snel geplaatst, zijn een stuk goedkoper en efficiënter. Als stad beweert dat flitspalen geen oplossing zijn, dan kan ik dat toch moeilijk geloven. Ik durf ook al eens vlug rijden, maar waar er flitspalen staan, houd ik me correct aan de toegelaten snelheid. Waar er middenbermen zijn, zoals in de Westlaan, minderen ‘snelle’ bestuurders hun snelheid niet. Ik hou mijn hart vast als er hier in de bocht een snelheidsduivel die van Moorslede komt over zo een middenberm vliegt. Wat er dan zal gebeuren, weet ik niet! En als er hier een vrachtwagen motoren komt lossen, dan weet ik niet of hij hier nog gemakkelijk mijn bedrijf zal kunnen oprijden. Kan dat niet, dan moet hij maar op de rijweg blijven staan en zullen de auto’s maar op één rijstrook meer kunnen rijden.”

(TD/IB – foto SB)

Meer in Krant van West-Vlaanderen, editie De Weekbode Roeselare van 25 april

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier