Grote werken op til aan Noordlaan in Torhout

De schepenen Hans Blomme, Elsie Desmet en Eddy De Ketelaere in de Noordlaan. Links de ruimte naast restaurant Chantilly, waar het bufferbekken en landschapspark komen. © Foto JS
Johan Sabbe

Nu de renovatie van de Oostendestraat al een tijdje af is, wordt er in Torhout een nieuw groot project van wegwerkzaamheden gepland. Vanaf 2018 staat de heraanleg van de Noordlaan op het programma, met inbegrip van ventwegen, de realisatie van een groot bufferbekken met landschapspark, de komst van verkeerslichten op het kruispunt met de Industrielaan en een volstrekt nieuwe manier van Torhout binnenrijden vanuit de richting Aartrijke.

De heraanleg van de Noordlaan nadert zienderogen. Net als de realisatie van een groot bufferbekken met landschapspark, vlakbij het restaurant Chantilly, dat gewoon kan blijven bestaan. Een van de grote doelen van dat project is mogelijke wateroverlast voorgoed indijken. “Bij fel regenweer is de Noordlaan sterk onderhevig aan nattigheid”, zegt schepen van Waterbeleid Hans Blomme. “Waterbeheersing staat zoals bekend hoog op de agenda van het stadsbestuur. Voor Torhout-Oost wordt een oplossing geboden dankzij het recent opgestarte project van het speelbos met bufferbekken in de Kersouwkensstraat. En straks wordt dus ook de buurt van de Noordlaan grondig aangepakt. Tegelijkertijd wordt die weg heraangelegd, wat een pluspunt zal zijn voor een vlotte mobiliteit.”

Speelweide en boomgaard

De Noordlaan wordt in eerste instantie aan de zijde van de oneven nummers heraangelegd, de kant van restaurant Chantilly. In de directe omgeving van de horecazaak komt er een bufferbekken van liefst 15.000 m³ met de nodige doorvoerkanalen om het oppervlaktewater uit de bedrijvenzone tot aan het bekken te brengen. Het gaat om een samenwerking met het AZ Sint-Rembert, dat aan de rand van het water zijn nieuwe zorgsite wil uitbouwen. Het bufferbekken zal als een soort expansievat dienen om tijdens hevige buien het overtollige water te stockeren, waarna het bekken gecontroleerd weer deels kan leeglopen.

“We grijpen de kans om bij het bufferbekken een groene cluster te creëren aan de rand van de stad”, zegt schepen van Leefmilieu en Natuur Elsie Desmet. “Een zogenoemd landschapspark. Daarover is er een inspraakronde bezig. We gaan op zoek naar een concrete en aangename invulling rond het bekken. Wandelen, spelen, vogels spotten en misschien op een vlot varen: het zijn maar enkele ideeën die gekoppeld kunnen worden aan het project. Tordale zou er eventueel een zorgboerderij willen uitbouwen, maar die plannen zijn nog erg vaag. Wellicht is de kans groter dat de boomgaard, de volkstuintjes en de speelweide die er ingetekend staan, gerealiseerd worden. De speelweide zou avontuurlijke speeltoestellen bevatten. Als dat voorstel het haalt, komt de zorgboerderij er niet, want we moeten keuzes maken. Dan zouden we de boomgaard aanplanten via een geboorteboomplanting. Misschien kan het een plukboomgaard voor de bevolking worden. Met een oogstdag om het fruit te persen. Ook vraagt de stedelijke milieuraad een vogel-uitkijkhut om watervogels te observeren. Daar ben ik zelf heel enthousiast over.”

Op het kruispunt van de Noordlaan met de Industrielaan, nabij het opvallende Infrax-gebouw, worden er verkeerslichten geplaatst. De verkeersveiligheid zal hier sterk verhogen.
Op het kruispunt van de Noordlaan met de Industrielaan, nabij het opvallende Infrax-gebouw, worden er verkeerslichten geplaatst. De verkeersveiligheid zal hier sterk verhogen.© Foto JS

Met extra verkeerslichten

De heraanleg van de Noordlaan zal grondig gebeuren, met parallelle ventwegen om later de nieuwe zorgsite en het landschapspark te kunnen bedienen, net als het AZ Sint-Rembert aan de overzijde.

“Op de kruispunten van de Noordlaan met de Aartrijkestraat enerzijds en de Industrielaan anderzijds zullen we de veiligheid verhogen, met specifieke aandacht voor de fietsers”, zegt schepen van Openbare Werken Eddy De Ketelaere. “Ter hoogte van de Aartrijkestraat blijven de huidige verkeerslichten behouden en op het kruispunt met de Industrielaan, dat in de toekomst een belangrijke rol zal spelen, worden er extra verkeerslichten geplaatst. Vlakbij het grote, groene gebouw van Infrax dus. Zo zullen onder andere de fietsers er veilig kunnen oversteken, wat nu niet het geval is.”

Deel Aartrijkestraat autoluw

“Voor het vrachtverkeer vanuit de richting Aartrijke en omgekeerd zal het kruispunt aan Infrax het centrale aanrijpunt worden”, vult diensthoofd Openbare Werken An Wostyn aan. “Het verkeer vanuit de richting Driekoningen en Aartrijke zal via de Industrielaan – ter hoogte van Chocolaterie Dumon linksaf – naar het Infrax-kruispunt geleid worden om verder via de Industrielaan (langs de sporthal) Torhout binnen te komen. Het stukje Aartrijkestraat tussen de Industrielaan en de Noordlaan wordt op die manier verkeersluwer met de nadruk op plaatselijk verkeer en fietsers, al moet dat nog concreet uitgewerkt worden.”

Nog dit najaar zullen de nutswerken starten aan de kant van de even huisnummers van de Noordlaan. De wegwerkzaamheden zelf beginnen dan in 2018. Tijdens het hele project blijft de Noordlaan in beide rijrichtingen open voor het doorgaand verkeer.

Een overzicht van hoe de buurt van de Noordlaan er na het project zal uitzien. Links naast het bufferbekken zijn bij restaurant Chantilly de boomgaard en speelweide voorzien.
Een overzicht van hoe de buurt van de Noordlaan er na het project zal uitzien. Links naast het bufferbekken zijn bij restaurant Chantilly de boomgaard en speelweide voorzien.© Repro JS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier