Grote problemen met werken A19 : hinder zal nog veel erger worden !

© Belga
Jos Remaut

Door onvoorziene problemen aan de bruggen van het complex Menen, moet de planning van de werken onmiddellijk worden bijgesteld om ze nog voor de winter af te krijgen. Daarom zullen fase 2 en 3 van de werken nu meteen worden samengenomen. De werken zullen zich daardoor uitstrekken van Moorsele tot Beselare en minstens duren tot half november.

En dit terwijl de huidige fase 2 al voor serieus wat hinder zorgt in de richting Kortrijk. Wachttijden van een half uur bij nadering van Menen zijn geen uitzondering momenteel, tot grote frustratie van de aanschuivende chauffeurs die zich moeten samenwurmen op één rijvak.

Normaal zouden de werken in de buurt van Menen (de zogenaamde fase 2) beëindigd zijn eind september, maar door de problemen aan de bruggen zal dit dus niet waar zijn. Er komen minstens zes weken bij, en daarom is nu beslist van ze meteen maar samen te voegen met fase 3, zijnde de heraanleg van de snelweg richting Ieper, tussen Menen en Beselare. Waardoor de werfzone zich dus zal uitstrekken van even voorbij het klaverblad in Moorsele tot aan uitrit Beselare, dat is een traject van ongeveer 10 kilometer. Over heel dat traject zal het verkeer richting Kortrijk over één rijstrook moeten, het verkeer richting Ieper krijgt er twee.

Snelweg vanavond volledig dicht tussen Beselare en Wervik

Door deze wijziging moeten ook de werfinrichting en de signalisatie aangepast worden, en daarvoor gaat de A19 richting Kortrijk ter hoogte van uitrit 3 Beselare volledig dicht vanaf vanavond vrijdag 9 september om 20 uur tot morgen zaterdag 10 september ‘s middags. Het verkeer wordt omgelegd via de N303, N8 en N58, waar men de snelweg weer opkan via de oprit 2a Wervik.

Situatie vanaf dinsdag 13 september

Vanaf dinsdagmorgen 13 september geldt dan de nieuwe, aangepaste werfsituatie : één rijstrook richting Kortrijk tussen Beselare en Moorsele, twee versmalde rijstroken op het tegenvak in de richting Ieper. Over het hele traject van de werf geldt een snelheidsbeperking tot 70 km per uur (50 km per uur in de doorsteken).

De werken zullen vermoedelijk duren tot eind november en al die tijd blijft in de richting Ieper de oprit 2 in Menen gesloten. De afrit 2 in Menen gaat wel open voor het verkeer dat uit de richting Kortrijk komt en de N32 wil bereiken.

Komt daar echter nog bij dat nu ook de op- en afrit 2a Wervik twee maanden lang dicht zullen zijn in de richting Ieper. En dat wordt absoluut geen lachertje, gezien de grote stroom verkeer die dit complex afleidt naar de expresweg N58, mét veel zwaar verkeer daartussen.

Al dat verkeer zal dus moeten doorrijden tot de uitrit Beselare. Wie richting Wervik of Komen-Waasten moet, kan van daaruit dan de N303 nemen, wie naar Geluwe of Menen moet terugkeren, kan de N303 combineren met de N8, de oude steenweg Menen-Ieper.

Maar deze regeling geldt niet voor het zware verkeer : dat verkeer moét in Beselare keren en via de A19 terug naar Wervik of Menen, over dat ene rijvakje dus ! Deze in Beselare invoegende stroom vrachtwagens zal de filevorming bij nadering van Beselare van uit de richting Ieper overigens serieus verzwaren.

Zwaar verkeer mag niet door Menen

Hetzelfde fenomeen zal zich trouwens voordoen bij nadering van Wervik, waar de grote stroom van de expresweg N58 zich op één vak zal moeten ritsen met het verkeer dat op de snelweg zelf rijdt. Eerst werd eraan gedacht om de oprit 2a richting Kortrijk in Wervik te verbieden voor zwaar verkeer, om zo het invoegen vlotter te laten verlopen. Maar dat bleek niet haalbaar omdat er dan in Menen ernstige problemen zouden ontstaan op het vlak van de verkeersveiligheid.

In die optiek zal de N8 verboden worden voor verkeer boven de 7,5 ton, tussen de rotonde met de N58 in Geluwe en het centrum van Menen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier