Geluidsoverlast spoorweg door Harelbeke vermindert met de helft

Redactie KW

Woensdag stelde Alain Top (SP.A) in de Kamercommissie Infrastructuur een vraag aan minister van Mobiliteit Bellot (MR) rond de spoorlijn 75 Kortrijk-Gent die dwars door Harelbeke loopt. En die kwam met goed nieuws voor de stationsomgeving.

Volgend jaar zal de geluidshinder – veroorzaakt door treinen die afremmen voor en rijden door het station van Harelbeke – met de helft verminderen. Spoorlijn 75 tussen Waregem en Kortrijk wordt vanaf eind januari 2018 vernieuwd. Op de vraag of er eveneens voorzien wordt in de geluidsdempende railpads kreeg Harelbeeks burgemeester en SP.A-Kamerlid Alain Top een positief antwoord.

Railpads zijn rubberen matten die tussen de rail en de betonnen onderleggers geplaatst worden en die een geluidsdempend effect hebben. Een groter effect dan andere maatregelen zoals geluidsmuren. Het decibelgehalte vermindert van 90 decibel naar 87 decibel.

Weekendwerk

“Concreet betekent dat een vermindering van het lawaai met de helft. Harelbeke zal hiermee een van de eerste steden zijn waarin de sporen zijn uitgerust met deze geluidsdempende railpads”, aldus Alain Top.

De werken starten eind januari 2018 en duren ongeveer een maand. Er zal wel enkel gewerkt worden tijdens de weekends. Op die manier wil spoorwegbeheerder Infrabel de hinder aan het dagelijks spoor- en pendelverkeer tot een minimum te beperken.

(PVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier