Franse helikoptercarrier ‘Dixmude’ in Zeebrugge afgemeerd

© Belgische marine/FN
Redactie KW

In de haven van Zeebrugge meerde deze morgen het Franse commando- en helikopterschip Dixmude (L9015) af aan de Zweedse Kaai. Het schip blijft tot woensdag 15 oktober in de haven. Het bezoek van dit schip past in de herdenking van de honderdste verjaardag van het begin van de Eerste Wereldoorlog.


© Belgische marine/FN

De bemanning van het schip zal deelnemen aan de herdenkingsplechtigheden voor de gevallen Marinefuseliers van de Brigade Ronarc’h. De Franse Brigade Marinefuseliers stond onder het bevel van contre-admiral Alexis Ronarc’h. Dankzij hun inzet en opofferingen werd het Belgisch leger beschermd bij zijn terugtocht van Antwerpen naar Diksmuide. De Brigade Marinefuseliers, 6.000 man sterk, heeft van 1914 tot 1915 naast het Belgisch leger gestreden en offerde zich van 16 oktober tot 14 november 1914 op om het Duitse leger bij Diksmuide te stoppen en zo de haven van Duinkerke te beschermen. Bij de slag om Diksmuide sneuvelden 510 Marinefuseliers, 1.934 raakten gewond en 698 werden krijgsgevangen genomen.

Meest multifunctionele oorlogsschip

Het commandoschip BPC ‘Dixmude’ is in menig opzicht een merkwaardig schip. Het behoort tot de zogenaamde ‘Mistral’-klasse, waarvan de Franse Marine er momenteel drie in de vaart heeft. Naast de ‘Mistral'(L9013) zijn dat de ‘Tonnerre’ (L9014) en de ‘Dixmude’ (L9015). Hoewel algemeen bekend als ‘helikopter-carrier’ zijn de schepen véél meer. Ze behoren tot de meest multifunctionele oorlogsschepen momenteel in de vaart. Naast de functie van helikoptervliegdekschip worden die schepen ook ingezet als hospitaalschip, troepentransportschip en commandoplatform voor het uitvoeren van amfibische opdrachten.

Franse helikoptercarrier 'Dixmude' in Zeebrugge afgemeerd

(Foto C. Cavallo/Marine Nationale)

Voor die laatste functie heeft het schip amfibische landingsboten aan boord. Deze varen gewoon via een hekklep achteraan het scheepsdok in waar ze troepen en (zwaar) militair materieel kunnen innemen om deze dan aan land te brengen. De schepen kunnen zestien helikopters aan boord nemen en beschikken over een landingsdek van 5.200 m², goed zes landingsspots voor helikopters. Het hospitaal aan boord (met een oppervlakte van 750 m²) kan vergeleken worden met een middelgroot ziekenhuis zoals voor een stad van 30.000 inwoners.

Franse helikoptercarrier 'Dixmude' in Zeebrugge afgemeerd


© Belgische marine/FN

Plaats voor dertien legertanks

Om even duidelijk te maken waarvoor de schepen van de ‘Mistral’-klasse staan, hierbij enkele technische gegevens. De schepen zijn 199 meter lang en 32 meter breed. Ze hebben, met hun tien dekken, een standaard tonnenmaat van 22.000 ton. De bemanning bestaat uit 180 koppen. Aan boord is er capaciteit voor het vervoer van vijftig gepantserde voertuigen of voor dertien Leclerc tanks. De schepen zijn gebouwd en uitgerust voor het inschepen van een bataljon van 450 marinefuseliers. Voor kortere periodes kan dit aantal zelfs opgevoerd worden tot 700 man. Tot slot moet een hypermoderne commandocentrale worden vermeld (850 m²) waar plaats is voor 150 deelnemers.

Het schip is zaterdagvoormiddag van 9 tot 12 uur gratis toegankelijk voor het publiek. Geïnteresseerden moeten zich aanbieden bij de ingang van de Marinebasis Zeebrugge, Graaf Jansdijk 1, in Zeebrugge.

(FN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier