Fietsbeleid moet kaderen in ruimer mobiliteitsplan

© Hollandse Hoogte / Katrien Mulder
Mieke Verhelle
Mieke Verhelle Chef Nieuws Online

Het was een druilerige avond. Op de grens tussen licht en donker. Ik fietste de Pottelberg op, richting mijn studentenverblijf. Als die vrouw met haar wagen niet op tijd op de remmen had gestaan, had mijn leven er heel anders uit gezien.

Vooropgesteld dat ik nog zou leven. Het was millimeterwerk, enkel een speld kon nog tussen mijn been en de bumper van de wagen. Op die plaats was geen fietspad.

Sindsdien is veel veranderd in Kortrijk. De huidige bestuursploeg heeft veel aandacht voor fietsen en fietsers. Dat is ook belangrijk in een stad. Het komt de leefbaarheid ten goede én ook de gezondheid van de inwoners. Deze week was Kortrijk gaststad voor het eerste fietsparkeercongres in Vlaanderen. Schepen van Fietsen Axel Weydts is trots dat parkeergelden van auto’s worden gebruikt voor investeringen in fietsparkeren.

Alhoewel die investeringen volgens Groen nog te laag zijn, behoort Kortrijk toch tot de kop van het peloton op dat vlak. Een goede zaak, want we willen echt geen taferelen als in Amsterdam of Peking waarbij fietsen in grote getale het openbaar domein terroriseren.

De fietser rijdt niet alleen door de stad

Toch had ik het debat liever ruimer gezien. Er valt vast heel wat te zeggen over fietsenstallingen in al zijn vormen. Toch moet een fietsbeleid in de eerste plaats gaan over veiligheid en in een ruimer kader passen. Wat heeft het voor zin als je je fiets droog kan stallen, als de fietspaden er krakkemikkig bijliggen? Wat ben je met een fietssnelweg rond de stad als je in het centrum tussen de auto’s door moet laveren omdat een fietspad ontbreekt? Wat is het nut van een fietstelmachine vlakbij een schoolpoort als je de scholieren niet wijst op het belang van goede zichtbaarheid en een fietshelm?

De fiets krijgt nog net geen standbeeld in Kortrijk, toch loopt het nog op vele plaatsen mank. Een fietsbeleid moet gekaderd worden in een breder mobiliteitsplan. De fietser rijdt niet alleen door de stad en laveert naast en tussen auto’s, bussen en voetgangers. Iedereen moet veilig op zijn bestemming geraken. Voor dergelijk debat zal één congresdag niet volstaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier