Extra beveiliging aan dodelijke overweg in De Panne

Burgemeester Ann Vanheste bij de gevaarlijke overweg aan Plopsa
Redactie KW

Op 2 juni gebeurde het zoveelste dodelijke ongeval aan een onbewaakte overweg op een zijbaantje van de De Pannelaan in Adinkerke dat naar de nabijgelegen hoevewinkel leidt. De Franse auto werd 20 meter meegesleurd en de bestuurster overleed kort daarna. Burgemeester Ann Vanheste trok aan de alarmbel.

“Hoewel alle noodzakelijke signalisatie aanwezig is, toch zijn daar al meerdere zware ongevallen gebeurd”, zegt burgemeester Ann Vanheste. “Maar mensen die de situatie niet kennen, worden vaak verrast door een snel aankomende tram. Er staan ook geen slagbomen.”

Ook voormalig wijkinspecteur Alain Braem was eerder al getuige van zware ongevallen: “Er zijn in het verleden wel slagbomen geweest aan het terrein van Plopsa, maar uiteindelijk werden die weer weggehaald omwille van elektronische mankementen. Het systeem werkt met zendapparaten, maar sommige trams die over die zender reden, gaven het signaal niet door, zodat de slagbomen dicht bleven. Dan was het wachten tot de volgende tram kwam, die het signaal wel in gang kon zetten. Of tot de mensen belden naar de politie. Bovendien werd in het piekseizoen de frequentie van de trams opgevoerd en werden er 10-tallen hermelijntrams uit de grootsteden Antwerpen en Gent naar de kust overgebracht.”

“Aan beide kanten van de overweg worden goed zichtbare verkeersdrempels aangelegd”

Slagbomen?

“Maar eigenlijk is de signalisatie zonder slagbomen toch wel duidelijk. Alleen vermoed ik dat mensen die de omgeving niet kennen, hier vaak zijn afgeleid omdat ze hun aandacht richten op de wegwijzers naar de hoeve”, aldus nog Alain Braem. “Ik woon hier heel dichtbij en elke dag hoor ik de trams toeteren om onoplettende chauffeurs te verwittigen. Ik weet niet of het terugplaatsen van slagbomen efficiënt zou zijn als er zich opnieuw elektronicaproblemen zouden voordoen. Misschien ligt de oplossing in een vertragingssysteem zoals verkeersdrempels.”

Elektriciteitscabine

Tot dat besluit is ook de burgemeester gekomen na overleg met De Lijn. “In de eerste plaats verdwijnt de elektriciteitscabine die momenteel het zicht kan belemmeren. Dan worden er aan beide kanten van de overweg goed zichtbare verkeersdrempels aangelegd, en er wordt onderzocht of er nog een bel mag geplaatst worden. Slagbomen zijn geen optie omdat er dan op meerdere plaatsen opnieuw slagbomen moeten geplaatst worden. De maatregel die we nu overeengekomen zijn, zal doeltreffender en veiliger zijn. Ik heb er bij Eandis op aangedrongen om de elektriciteitscabine, die toch niet meer functioneel is, nog deze zomer weg te halen.”

(MVO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier