“Enkel nieuwe wegen en riolering in Bellegembos als merendeel bewoners akkoord gaat”

Gemeenteraadslid Roel Deseyn (CD&V) rekende uit dat een bewoner van Bellegembos gemiddeld een kleine 14.000 euro zal moeten betalen. © AXV
Axel Vandenheede

Krijgt Bellegembos in 2018 een riolering en nieuwe wegen? Een projectleider van stad Kortrijk bezoekt alle bewoners met een voorstel, waarin ook de heraanleg van de wegen is opgenomen. “De werken zullen enkel uitgevoerd worden als een meerderheid van de bewoners toezegt”, stelt schepen Axel Weydts. De bewoners die al bezoek kregen zwaaien intussen met een gepeperde rekening. “We willen zeker een deel betalen, maar niet alles.”

Bellegembos, het zou een van de meest idyllische plekken van Groot-Kortrijk moeten zijn om te wonen. Maar dat is het niet: er is nog altijd geen riolering en de wegen zijn in erbarmelijke staat. Vooral dat eerste is vandaag ongelooflijk. “De verkaveling dateert van de jaren vijftig”, is de uitleg van verschillende bewoners van Bellegembos. “Het bos was eigendom van baron de Crombrugghe de Looringhe. Toen waren er blijkbaar nog geen infrastructuurwerken nodig om een vergunning voor een verkaveling te krijgen. Zo kwam het dat hier eerst enkel een aardeweg was.”

Al snel kaartte een aantal toenmalige bewoners de wegproblematiek aan, maar een oplossing werd niet gevonden. Sinds 1977 maakt Bellegem deel uit van Groot-Kortrijk, maar tot nu toe is er ook nog geen oplossing uit de bus gekomen. “Wel zijn we blij dat het huidige stadsbestuur in 2013 te kennen gaf om het probleem aan te pakken”, stelt Eric Vanzieleghem, een van de bewoners. “In de vorige bestuursperiodes bleef het enkel bij vage beloften. In maart 2013 is toenmalig schepen van Openbare Werken Marc Lemaitre (SP.A) naar hier gekomen en in 2014 volgde een infovergadering. Daarna hoorden we niets meer.”

Afrikaanse toestanden

Enkele weken geleden kwam daar verandering in: een projectleider van stad Kortrijk bezoekt de eigenaars van een woning in Bellegembos afzonderlijk. Telkens legt die persoon een voorstel op tafel. “Een voorstel waarmee ikzelf niet akkoord ga”, vervolgt Eric. “De kostprijs is veel te hoog. Let op, ik wil zeker en vast bijdragen. De factuur voor de riolering, bijvoorbeeld, betaal ik graag. Maar waarom moeten wij ook instaan voor de kosten van de heraanleg van de weg?”

Gemeenteraadslid Roel Deseyn (CD&V) rekende de gemiddelde bijdrage voor de bewoners van Bellegembos uit. “Dat gaat om 13.770 euro”, vertelt hij. “Sommige mensen zullen een factuur tot 36.000 euro voorgeschoteld krijgen om van die Afrikaanse toestanden af te raken. Bewoners krijgen met schade aan hun wagens te maken, terwijl brandweerwagens en ambulances hier met moeite raken.” Vooral bewoners die op een hoek wonen kunnen de rekening hoog zien oplopen. “In veel steden en gemeenten moet je een bijdrage betalen voor de werkzaamheden aan de straat waarop je inrit uitgeeft”, stellen enkele ongeruste Bellegemnaars. “In Kortrijk geldt dit principe niet: hier rekenen ze geld aan voor elke meter eigendom waarlangs de weg loopt.”

De wegen in Bellegembos liggen er heel slecht bij. Stad Kortrijk wil actie ondernemen, maar enkel als de buurtbewoners meebetalen.
De wegen in Bellegembos liggen er heel slecht bij. Stad Kortrijk wil actie ondernemen, maar enkel als de buurtbewoners meebetalen.© AXV

“Eerlijker zou zijn dat er naar de oppervlakte van de percelen in Bellegembos wordt gekeken. Sommige percelen zijn duizenden vierkante meter groot, maar liggen achter een ander perceel en hebben langs de straatkant enkel een inrit van vier meter. Zij moeten dus maar vier meter bekostigen. Terwijl ze even goed gebruik maken van wegen in Bellegembos en ook aangesloten zullen worden op de riolering…”

“Vrachtwagens en quads rijden onze wegen kapot. Die bestuurders kunnen misschien ook een bijdrage doen”

Ook al heeft de projectleider zijn bezoeken nog lang niet afgerond, er heerst grote ongerustheid in de meest bosrijke wijk van Bellegem. Roel Deseyn: “Stad Kortrijk heeft al duidelijk laten blijken dat een meerderheid van de bewoners akkoord moet gaan met het voorstel, anders zullen de werken niet worden uitgevoerd. Al kan het stadsbestuur sowieso beslissen om de werken te laten uitvoeren, dat recht heeft het.”

“Het mag duidelijk zijn: als een degelijke meerderheid van de inwoners van Bellegembos niet achter dit voorstel staat, dan blijft alles zoals het is”, pikt schepen van Openbare Werken Axel Weydts (SP.A) in. “Dan zal er naar een oplossing moeten worden gezocht. In elk geval heeft stad Kortrijk 915.000 euro ingeschreven voor werken in Bellegembos. Ik heb bovendien de indruk dat veel bewoners willen dat er eindelijk – het dossier staat al 40 jaar op de planning – een einde komt aan dit aanslepend probleem.”

Collectebus

“De factuur kan ook over 20 jaar worden afbetaald”, vervolgt de schepen. Dat sommige bewoners dat nu al doen, klopt volgens hem niet. “Het gaat om een verhaalbelasting en die kan je enkel heffen als de werken zijn uitgevoerd. Die belasting gaat in op 1 januari van het jaar na de voltooiing van de werken.” Ook stad Kortrijk zelf wil de problematiek rond Bellegembos zo snel mogelijk oplossen, benadrukt de schepen nog. “De wegen daar zijn al vele jaren in heel slechte staat. Elk jaar passeren de stadsdiensten daar om de ergste putten te herstellen, maar dit is slechts een tijdelijke oplossing en dat kost elk jaar bovendien een pak geld.”

“Wie weet moeten we ergens in het bos een collectebus hangen”, besluiten enkele bewoners. “Vrachtwagenchauffeurs en bestuurders van quads kunnen dan een bijdrage leveren. Want vooral zij zorgen ervoor dat er meer en grotere putten zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier