Einde in zicht voor oranje paaltjes aan Komvest in Brugge

Redactie KW

De proefopstelling aan de Komvest waar bestuurders door oranje paaltjes verplicht worden te vertragen wordt mogelijk stopgezet. “Als uit resultaten van de meting blijkt dat de huidige maatregelen geen effect hebben halen we ze weg.”

De Komvest in Brugge staat bij vele automobilisten bekend als een ideale vluchtroute als de bruggen openstaan. Hoewel er een zone 30 heerst, wordt er bijgevolg vaak veel te vlug gereden. De atypische opstelling van die zone 30 leidt er ook wel toe dat automobilisten makkelijker het gaspedaal kunnen induwen. De weg is er breed en het fietspad is van de rijweg gescheiden. Daarom startte de politie een tijdje geleden met een pilootproject waarbij ze oranje paaltjes aan beide kanten van de weg plaatsten en zo een soort verkeerssluis creëerden.

Lichtsignalisatie

Maar die nieuwe situatie zorgde voor nogal wat verwarring bij de bestuurders en frustratie bij de bewoners. De auto’s kunnen elkaar niet kruisen, er staan geen borden en het is bijgevolg onduidelijk wie precies voorrang heeft. “De huidige opstelling werd ingericht als een snelheidsremmer omdat de bestuurders door de obstakels verplicht werden een manoeuvre uit te voeren. Dat type opstelling gaat niet gepaard met een voorrangsregeling”, zegt Alain Strubbe van de verkeersdienst van de Brugse politie.”

“De huidige opstelling werd ingericht als een snelheidsremmer”

Ook de buurtbewoners waren niet meteen gewonnen voor het systeem. Die konden hun wagens namelijk enkel nog aan de overkant van de straat parkeren en dat leidt volgens hen tot gevaarlijke verkeerssituaties bij het instappen. Ook werd geklaagd dat in de winterperiode de lichtsignalisatie niet altijd optimaal werkte. “Dat werd ondertussen doorgegeven aan de wegendienst”, zegt Alain Strubbe. “In winterse omstandigheden gebeurt het wel eens dat de batterijen niet altijd even lang meegaan maar dat wordt nu korter opgevolgd.”

Alternatieven

Wat er nu gebeurt met de situatie, hangt af van de laatste metingen. “Aan de hand van de nieuwe cijfers zal duidelijk worden of de situatie verbeterd is ten opzichte van daarvoor. Indien dat het geval niet blijkt te zijn halen we de proefopstelling weg.”

Of de weg dan weer open ligt voor snelheidsduivels? “Sowieso wordt de situatie aangepakt. In februari zitten we desnoods opnieuw samen met de wegendienst. Mogelijke alternatieven zijn een rijbaanversmalling, die dan wel gepaard gaat met een voorrangsregeling, een niveauverhoging of de weg smaller maken over de volledige lengte.”

De kans dat de huidige situatie permanent zou worden is eerder klein. Want ook het politieparket liet al weten dat het eerder tot gevaarlijke situaties leidt.

(TL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier