Een les die jonge levens redt: leerlingen in Menen leren dode hoek kennen

De leerlingen van het vijfde leerjaar samen met meester Luc Tanghe en achteraan Bart Vantorre. (Foto NV) © Nicolas Verhaeghe
Redactie KW

Op maandag 28 mei kregen de leerlingen van de lagere school Sint-Joris in Menen een levensreddende les die het grote probleem van de zo gevaarlijke dode hoek aankaartte. De man die deze taak op zich nam was de 50-jarige Bart Vantorre, de magazijnverantwoordelijke van Scania Kuurne.

“Toen mijn kinderen in het lager onderwijs in Gullegem zaten, had ik al eens voorgesteld om een vrachtwagen ter beschikking te stellen om de dode hoek uit te leggen. Deze uitleg werd toen gegeven door de veiligheidscoördinator van de scholengroep. Vorig jaar heb ik dit voor het eerst zelf gedaan in de school van mijn vrouw en nu sta ik er terug, de volledige dag weliswaar, want de verkeersveiligheid van onze kinderen draag ik hoog in het vaandel”, vertelt Bart Vantorre.

Van 8.30 uur tot 16 uur kregen alle kinderen uitleg over dit verkeersprobleem. “Iedere klas neem ik apart mee op de speelplaats waar we dan bij een uitgeleende vrachtwagen het probleem van de dode hoek in de praktijk kunnen zien. Ik vind het heel belangrijk dat de kinderen weten dat een vrachtwagen of een bus eigenlijk heel gevaarlijk kan zijn. Zij hebben geen besef hoe zwaar zo’n truck is, hoe groot de remafstand is en ze weten niet wat de chauffeur allemaal niet kan zien. Zelfs de leraars zijn verwonderd als ze even in de cabine zitten.”

Zo’n 250 leerlingen volgden de hele dag deze sessies van 30 minuten en Bart blikte na afloop tevreden terug. “Het was een vermoeiende, maar heel leuke dag. Ik hoop hiermee dat de kinderen beseffen dat ze altijd de vrachtwagen voorrang moeten geven. Beter eerst een paar minuutjes wachten en dan pas verder rijden”, besluit Bart. (Nicolas Verhaeghe)

Volodymyr Menko: “Dode hoek straks verleden tijd?”

Volodymyr Menko (12) uit Geluwe was ook één en al oor. “Ik was in ieder geval extra aandachtig, want ik kom namelijk met de fiets naar school. Nu besef ik nog meer dan vroeger dat de baan van Geluwe naar Menen bezaaid is met allerlei gevaren”, zegt Volodymyr.

Foto NVM
Foto NVM© Nicolas Verhaeghe

Het besef dat men nooit als winnaar uit de strijd met een vrachtwagen zal komen, zien de meeste kinderen nu wel in. “Als ik nu een bus of een vrachtwagen zie, dan zal ik onmiddellijk remmen en achter het voertuig blijven wachten”, aldus Volodymyr. Een oplossing om in de toekomst de dode hoek te bannen vindt Volodymyr een ‘cool’ toekomstbeeld. “Vele vrachtwagens zijn nu al uitgerust met allerlei camera’s om zowel vooraan, achteraan als aan de zijkanten alles te filmen. Misschien spreken we in de toekomst niet meer van het begrip dode hoek?”

Martine Coolsaet: “Even schrikken in de cabine…”

Ook juf Martine Coolsaet (56) uit Menen heeft veel opgestoken. “Ik vind het heel goed om dit eens in de praktijk te zien. De dode hoek werd goed uitgelegd aan de leerlingen, want in eerste instantie betekent dat allemaal niet zoveel voor hen”, zegt Martine.

Foto NVM
Foto NVM© Nicolas Verhaeghe

De juf mocht zelf eventjes vrachtwagenchauffeur spelen. “Pas toen ikzelf eens in de cabine mocht plaatsnemen besefte ik dat de chauffeur bijna niets ziet op de dode hoeken. Dat is toch eventjes schrikken.”

Ook de remafstand en de reactiesnelheid daarop werd volgens haar mooi aangekaart. “Een dikke pluim voor Bart, want de algemene veiligheid werd ook knap uitgelegd. Bijvoorbeeld dat men altijd links en rechts moet kijken alvorens ergens de straat over te steken, zelfs bij een eenrichtingsstraat. Het was leerrijk.”

Volodymyr Menko: “Dode hoek straks verleden tijd?”

Volodymyr Menko (12) uit Geluwe was ook één en al oor. “Ik was in ieder geval extra aandachtig, want ik kom namelijk met de fiets naar school. Nu besef ik nog meer dan vroeger dat de baan van Geluwe naar Menen bezaaid is met allerlei gevaren”, zegt Volodymyr.

Foto NVM
Foto NVM© Nicolas Verhaeghe

Het besef dat men nooit als winnaar uit de strijd met een vrachtwagen zal komen, zien de meeste kinderen nu wel in. “Als ik nu een bus of een vrachtwagen zie, dan zal ik onmiddellijk remmen en achter het voertuig blijven wachten”, aldus Volodymyr. Een oplossing om in de toekomst de dode hoek te bannen vindt Volodymyr een ‘cool’ toekomstbeeld. “Vele vrachtwagens zijn nu al uitgerust met allerlei camera’s om zowel vooraan, achteraan als aan de zijkanten alles te filmen. Misschien spreken we in de toekomst niet meer van het begrip dode hoek?”

Kylian Tenret: “Belangrijk altijd attent te zijn”

De 11-jarige Kylian Tenret uit Menen van het zesde leerjaar van de Sint-Jorisschool vond het in ieder geval een heel interessante dag. “We beseffen nu dat ons leven ervan afhangt”, aldus Kylian Tenret. “Daarom is het zo belangrijk om telkens héél attent te zijn op de baan, zowel te voet als met de fiets. We leerden ook dat de remafstand van een vrachtwagen vaak verkeerd wordt ingeschat.”

Foto NVM
Foto NVM© Nicolas Verhaeghe

Een belangrijke tip die hij zeker in de praktijk zal gebruiken is die over het oogcontact. “Als je zo snel en zo veel mogelijk oogcontact opzoekt met de chauffeur, dan wordt hij daar ook goed mee geholpen”, aldus Kylian, die ook nog een mooie spreuk heeft onthouden. “Bart gaf ons allemaal een spreuk mee die ons niet meer losliet: beter vijf minuten te laat dan 40 jaar te vroeg.”

Martine Coolsaet: “Even schrikken in de cabine…”

Ook juf Martine Coolsaet (56) uit Menen heeft veel opgestoken. “Ik vind het heel goed om dit eens in de praktijk te zien. De dode hoek werd goed uitgelegd aan de leerlingen, want in eerste instantie betekent dat allemaal niet zoveel voor hen”, zegt Martine.

Foto NVM
Foto NVM© Nicolas Verhaeghe

De juf mocht zelf eventjes vrachtwagenchauffeur spelen. “Pas toen ikzelf eens in de cabine mocht plaatsnemen besefte ik dat de chauffeur bijna niets ziet op de dode hoeken. Dat is toch eventjes schrikken.”

Ook de remafstand en de reactiesnelheid daarop werd volgens haar mooi aangekaart. “Een dikke pluim voor Bart, want de algemene veiligheid werd ook knap uitgelegd. Bijvoorbeeld dat men altijd links en rechts moet kijken alvorens ergens de straat over te steken, zelfs bij een eenrichtingsstraat. Het was leerrijk.”

Volodymyr Menko: “Dode hoek straks verleden tijd?”

Volodymyr Menko (12) uit Geluwe was ook één en al oor. “Ik was in ieder geval extra aandachtig, want ik kom namelijk met de fiets naar school. Nu besef ik nog meer dan vroeger dat de baan van Geluwe naar Menen bezaaid is met allerlei gevaren”, zegt Volodymyr.

Foto NVM
Foto NVM© Nicolas Verhaeghe

Het besef dat men nooit als winnaar uit de strijd met een vrachtwagen zal komen, zien de meeste kinderen nu wel in. “Als ik nu een bus of een vrachtwagen zie, dan zal ik onmiddellijk remmen en achter het voertuig blijven wachten”, aldus Volodymyr. Een oplossing om in de toekomst de dode hoek te bannen vindt Volodymyr een ‘cool’ toekomstbeeld. “Vele vrachtwagens zijn nu al uitgerust met allerlei camera’s om zowel vooraan, achteraan als aan de zijkanten alles te filmen. Misschien spreken we in de toekomst niet meer van het begrip dode hoek?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier