Een derde van Waregemse ring wordt weldra zone 30

Verkeersschepen Kristof Chanterie (r.) en schepen van Openbare Werken Bart Kindt zijn tevreden dat de invoering van een zone 30 er in de stations- en scholenomgeving zit aan te komen. (Foto HDV)
Redactie KW

Het ziet er sterk naar uit dat het deel Waregemse ring tussen het kruispunt Noorderlaan-Vijfseweg-Stationsstraat en het kruispunt Westerlaan-Jozef Duthoystraat een snelheidsbeperking krijgt.

Het dossier van de heraanleg wacht op groen licht van de Regionale MobiliteitsCommissie. Enigszins verrassend is dat het Agentschap Wegen en Verkeer daar de invoering van een zone 30 zal voorstellen voor het stuk Noorderlaan/Westerlaan van aan het kruispunt met de Vijfseweg tot aan de Jozef Duthoystraat over een afstand van zowat 1,3 kilometer. Daar mag nu nog een maximale snelheid van 50 km/uur worden gehaald. “Wij lanceren dit voorstel vooral uit veiligheidsoverwegingen”, zegt woordvoerster Eveline Vandecaetsbeek. Het tracé wordt immers dagelijks gebruikt door heel veel jongeren die school lopen in het VTI of in het atheneum, dat aan de Westerlaan ligt. Overigens is er al langer sprake van een zone 30 op het aansluitend stuk ring, tot aan de rotonde met de Verbindingsweg. Een ingreep die er wellicht pas zal komen als de renovatie van het Regenboogstadion een feit is.

Volgende maand komt het dossier van de heraanleg Noorderlaan/Westerlaan aan bod in de Regionale MobiliteitsCommissie. Kort daarna volgt een infovergadering voor omwonenden, waar een duidelijker beeld zal worden geschetst van de herinrichting van beide wegen.

Start tweede deel 2015

Wel al duidelijk is dat de voorsorteerstrook om vanuit de Noorderlaan linksaf te slaan naar de Vijfseweg wordt verlengd. Er komt een rotonde op de aansluiting met de Olmstraat en een kluifrotonde op het langgerekte kruispunt met de Vennestraat en de Sint-Jozefsstraat, waar dagelijks een pak scholieren de straat oversteekt. Ter hoogte van de Sint-Jozefsstraat en aan het station komen twee grote bushaltes. De werken aan de ring starten in het tweede deel van 2015 en zullen naar alle waarschijnlijkheid twee jaar duren. Na de heraanleg van het tracé zal een maximale snelheid van 30 km per uur de regel zijn, want de goedkeuring ervan in de Regionale MobiliteitsCommissie lijkt eerder een formaliteit. Op de foto zien we Verkeersschepen Kristof Chanterie (rechts) en schepen van Openbare Werken Bart Kindt. (TVH – Foto HDV)

Meer in de Krant van West-Vlaanderen, Het Wekelijks Nieuws Gaver

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier