Drie pistes voor gevaarlijk kruispunt in Houthulst

Nu staat er nog een tijdelijke wegversmalling in de Stokstraat vlak voor het kruispunt, maar de bedoeling is dat er binnenkort een structurele oplossing komt voor het kruispunt Lobbestael in Houthulst. © (Foto TOGH)
Redactie KW

Op de gemeenteraad van dinsdag stelde het gemeentebestuur van Houthulst drie mogelijke oplossingen voor het gevaarlijke kruispunt Lobbestael voor.

Het kruispunt Lobbestael is het kruispunt van de Jonkershovestraat met de Stokstraat en de Groenebosdreef in Houthulst, waar er regelmatig ongevallen gebeuren. Het gemeentebestuur richtte een tijdelijke asverschuiving in in de Stokstraat om het verkeer komende van Klerken af te remmen, maar oppositiepartij N-VA vond dat onvoldoende en bleef op verschillende gemeenteraden hameren op een structurele oplossing.

Het college van burgemeester en schepenen stelde een studiebureau aan het werk om enkele mogelijk oplossingen te onderzoeken. Drie voorstellen kwamen uit de bus. “In alle voorstellen wordt het kruispunt verhoogd door middel van een oprijdrempel. Daardoor zullen de bestuurders het wel degelijk aanvoelen dat ze een kruispunt oprijden”, legde schepen Geert Van Exem (CD&V) uit. “De meest spontane piste is er een rondpunt van maken, maar dan zie je direct dat je gigantisch veel landbouwgrond inpalmt. Het midden van de rotonde bevindt zich al buiten het openbaar domein. Dat betekent dus dat je zal moeten onteigen, grond kopen en een bestemmingswijziging moet doorvoeren van het stuk van landbouwgebied naar openbaar domein”,

“Een tweede mogelijkheid is dat van een kleiner rondpunt dat overrijdbaar is. Daar is het voordeel dat er bijna geen inname van grond is. Dat is dus haalbaar. De fietsstrook maakt ook een asverschuiving, waardoor de fietsers in de Stokstraat de oversteek moeten doen. Nu kunnen fietsers gewoon rechtdoor rijden.”

“De derde piste is de minimale oplossing en dus ook de goedkoopste, waarbij het kruispunt in een nieuwe asfaltstrook wordt aangelegd. Het impliceert een kleine asverschuiving van de weg met geen inname van grond. De stroken naast het fietspad zijn verhoogde bermen, zodat het fietspad afgescheiden is.”

“De bedoeling is dat we op volgende gemeenteraden een van die voorstellen verder uitwerken. Wij hebben al een standpunt. Onze voorkeur én het studiebureau ging naar het laatste voorstel: geen grondinname en een asverschuiving voor de fietsers.”

Filip Vanhevel van oppositiepartij N-VA wou nog geen uitspraken doen. “Het is de eerste keer dat wij deze voorstellen zien. Eigenlijk moesten we die voorstellen voordien krijgen zodat we al een standpunt konden innemen, maar dat zal dus voor een volgende gemeenteraad zijn”, aldus Filip Vanhevel.

(TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier