"Vooral blij dat het aanbod niet vermindert"

"Vooral blij dat het aanbod niet vermindert"

Lichtervelde Het nieuwe vervoersplan van de NMBS heeft ook implicaties op de dienstverlening in het station van Lichtervelde, een belangrijk knooppunt in onze regio. Toch is mobiliteitsschepen Steven Bogaert niet geheel ontevreden. "We krijgen er een rechtstreekse lijn naar Antwerpen én een studententrein op zondagavond bij", klinkt het.

"Voer de stoptrein weer in!"

"Voer de stoptrein weer in!"

Roeselare Geert Messiaen, zonder twijfel dé ervaringsdeskundige van het treinverkeer van en naar Roeselare, komt met een merkwaardig pleidooi: laat op de spoorlijn 66 weer stoptreinen rijden, pas dan kan je écht een snelle verbinding realiseren tussen de grote West-Vlaamse steden.

"NMBS laat ons links liggen"

"NMBS laat ons links liggen"

Anzegem De nieuwe dienstregeling van de NMBS bedient de stations in Anzegem en Vichte maar stiefmoederlijk. De treinmaatschappij beloofde het regionale aanbod te versterken, maar de Anzegemnaar zal straks op de kortste rit van de gemeente richting Brussel twaalf minuten langer moeten sporen. Twaalf minuten? Een klein kwartiertje zou je kunnen zeggen, maar met vaak heel wat gevolgen. Daarnaast wordt een aanvraag om een studententrein naar Gent of Leuven te laten stoppen in de gemeente zelfs niet beantwoord.

"Decemberhervorming jaagt de mensen weer in de auto"

"Decemberhervorming jaagt de mensen weer in de auto"

Diksmuide "Door de decemberhervorming van de NMBS is er geen rechtstreekse verbinding meer tussen de Westkust en Brussel", zegt treingebruiker Peter Bossu. "Mensen moeten één of twee keer overstappen om van De Panne, Veurne of Diksmuide op de luchthaven te geraken. Zoiets jaagt de mensen weer in de auto."

"Dit is een gemiste kans"

"Dit is een gemiste kans"

Ieper In het nieuwe vervoersplan van de NMBS is er nauwelijks sprake van de stations in en de lijnen van en naar Ieper en Poperinge. Geen nieuws is goed nieuws, zou je denken, maar de Ieperse burgemeester Jan Durnez ziet enkele gemiste kansen.

"Station is toegangspoort"

"Station is toegangspoort"

Tielt Helen Michel van de voedingszaak Koken slaat de nagel op de kop. "Het station is dé toegangspoort voor wie hier aankomt. Met enkele kleine investeringen kan men hen hier welkom heten. Men vergeet vaak dat mensen meer dan vroeger bewust voor openbaar vervoer kiezen."

Pendelen: vloek of zegen?

Pendelen: vloek of zegen?

Menen Vanuit onze regio pendelen dagelijks heel wat mensen naar hun werk of studie. Wat vinden zij van de veranderende treinregeling? Is het een verbetering of wordt het net moeilijker? Waar zijn er verbeteringen mogelijk? Zouden ze de trein willen ruilen voor de auto of net niet?

Meer veiligheid en comfort

Meer veiligheid en comfort

Izegem Een belangrijk luik in het vervoersplan van de NMBS is ook het verbeteren van het comfort en de veiligheid. In die optiek worden er in Ingelmunster belangrijke werken uitgevoerd aan sporen en station. Kostprijs: 2,6 miljoen euro.

Nieuwe treinwasstraat in Kortrijk kost 5,3 miljoen euro

Nieuwe treinwasstraat in Kortrijk kost 5,3 miljoen euro

Kortrijk Vanaf 10 december gaat het nieuwe vervoersplan van de NMBS in. Wat Kortrijk betreft wordt vooral de focus gelegd op investeringen: er is bijvoorbeeld het Stationsproject, terwijl de Belgische spoorwegmaatschappij ook veel geld uittrekt voor de werkplaats in Kortrijk. "Eind 2019 wordt de nieuwe treinwasinstallatie in gebruik genomen", aldus Geert Dierckx.