“Dit is een gemiste kans”

Momenteel worden de boorden van het perron verhoogd aan het station van Ieper. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

In het nieuwe vervoersplan van de NMBS is er nauwelijks sprake van de stations in en de lijnen van en naar Ieper en Poperinge. Geen nieuws is goed nieuws, zou je denken, maar de Ieperse burgemeester Jan Durnez ziet enkele gemiste kansen.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Vervoersplan NMBS’.

Het nieuwe vervoersplan van de NMBS heeft consequenties voor zowat alle lijnen in de provincie. Enkel over de treinen die in Ieper en Poperinge passeren, staat er heel weinig in. Het enige vermeldenswaardige is dan nog negatief. De lijn IC 04 van Antwerpen naar Poperinge wordt tussen Gent en Ieper twee minuten trager. In Kortrijk blijft de afsplitsing naar Rijsel behouden. Toch heerst er wat onbehagen in de zuidelijke Westhoek. “Bijna alle lijnen in de provincie gaan erop vooruit, maar de Westhoek wordt jammer genoeg weer over het hoofd gezien”, zegt burgemeester Jan Durnez (CD&V). “De verbinding met Gent en Antwerpen is oké, maar er zijn toch moeilijkheden met de verbinding naar Brussel.”

Motie voor NMBS

De gemeenteraden van Ieper en Poperinge keurden in het voorjaar van een 2017 nog een motie goed waarin gevraagd werd aan de NMBS om de verbinding met Brussel te verbeteren. “De duur van de treinrit Ieper-Brussel is alleen maar langer geworden”, zegt Jan Durnez. “Het probleem is dat de aansluiting in Gent niet goed geregeld is. Doordat de treinreizigers in Kortrijk moeten wachten tot de trein vanuit Rijsel gekoppeld is, missen ze vaak hun aansluiting in Gent met de trein die uit Brugge komt en naar Brussel spoort. Er is daarvoor een technische oplossing met de rechtstreekse verbinding Kortrijk-Rijsel. Dat kan de reistijd vanuit naar Brussel substantieel verkorten doordat we dan wel altijd de aansluiting in Gent halen. Dit is dus een gemiste kans.”

“Bijna alle lijnen in de provincie gaan erop vooruit, maar Westhoek wordt over het hoofd gezien”

“Een rechtstreekse verbinding van Kortrijk naar Rijsel zou ook een impact hebben op de dienstregeling voor de lijn Poperinge-Antwerpen om voor die reizigers uit Rijsel aansluiting te voorzien. Dat is echter geen optie door het verkeer in Rijsel”, reageert woordvoerder Geert Dierckx van de NMBS.

Langst naar Brussel

De duur van een treinrit naar Brussel-Centraal vanuit de kop van de lijn 69 (Poperinge) blijkt in het nieuwe vervoersplan veruit de langste van heel Vlaanderen. De Poperingse schepen Loes Vandromme, die medewerker is van Vlaams parlementslid Jan Durnez in Brussel, maakt bijna dagelijks gebruik van die lijn. “Er zijn ook nog twee rechtstreekse piekuurtreinen van Poperinge naar Brussel en twee van Brussel naar Poperinge, maar die kun je niet altijd halen. Dan moet je lijn 69 nemen met overstap in Gent, alleen heb je in Gent maar twee minuten tijd om de overstap te maken. Het kan lukken als je toevallig kan uitstappen bij een trap en dan snel naar het andere spoor loopt. Als ze die trein drie minuten later laten vertrekken, zou het probleem opgelost zijn. Nu ben ik dikwijls meer dan drie uur onderweg van Poperinge naar Brussel. Het opmerkelijke is: als je de dienstregelingen van de jaren stilletjes bekijkt, stel je vast dat reizigers uit Poperinge gewoon sneller in Brussel waren dan nu. Het nieuwe vervoersplan kon het tij keren, maar de NMBS heeft het nagelaten. Opvallend is ook dat er deze week, vanaf dat je in Gent was, in de treinen werd omgeroepen dat er nieuw verbeterd vervoersplan is. Voor Gent hoor je dat niet. Blijkbaar passen ze het aan naargelang het traject.”

Beter dan file

Maar Loes Vandromme wil ook niet al te negatief doen over de NMBS: “Met de trein reizen is in ieder geval nog beter dan met de auto in de file staan. Als er dan weer eens een vertraging is, kun je ook wat extra in een boek lezen.”

Ook Jan Durnez benadrukt dat de NMBS ook goede dingen doet voor Ieper. “Eerder werden er al nieuwe fietsstallingen aan het station gebouwd en momenteel worden de boorden van het perron verhoogd waardoor oudere en minder mobiele mensen gemakkelijker kunnen opstappen en afstappen. Een belangrijke aanpassing dus voor die mensen.”