Jan Gheysen
Opinie

03/10/16 om 12:05 - Bijgewerkt om 12:05

Die flitsmarathon is zo voorbij en dan?

De politie is van maandagochtend vroeg tot 's nachts heel laat gemobiliseerd voor een nationale flitsmarathon. En ja, we keken vanochtend iets vaker naar onze snelheidsmeter dan op andere dagen...

Die flitsmarathon is zo voorbij en dan?

Dat het nodig is, zo'n flitsmarathon. Waarschijnlijk wel. Alles - we bedoelen, alles wat wettelijk toegelaten is, natuurlijk - is goed als het maar het aantal slachtoffers op onze wegen naar beneden helpt. Elke dode, elke gewonde, elke getraumatiseerde weggebruiker is er een te veel.

Het zal wel kloppen natuurlijk dat veel ongevallen konden vermeden worden, mochten chauffeurs hun snelheid aan de omstandigheden of aan de opgelegde beperkingen aanpassen.

Niet alleen slecht karakter

Dat er na eerdere flitsmarathons, na ettelijke sensibiliseringsacties en zelfs na het jaarlijkse tellen van slachtoffers nog altijd zo nadrukkelijk moet gebedeld worden opdat mensen zich aan de snelheidslimieten zouden houden, heeft niet alleen te maken met wat we dan maar ons slecht karakter zullen noemen.

Het kan niet dat zoveel West-Vlamingen ongedisciplineerd en als gewetenloze racepiloten over onze wegen scheuren. Er zullen er ongetwijfeld zijn - we zien hoe ze ons geregeld voorbij steken op wegen die daar eigenlijk niet geschikt voor zijn - maar nee, er moeten, zo denken wij, andere oorzaken, andere redenen te vinden zijn.

Richt die wegen anders in

En een ervan is de weginrichting. Nog te vaak hebben die wegen voor doorgaand verkeer, die dwars door centra van dorpen lopen, het karakter van een expresweg. Haal dat karakter weg, richt die weg anders in en als de overheid verlangt dat er ook buiten het dorp 50 in plaats van 70 gereden wordt, zorg dan als overheid dat ook de inrichting van die weg zo'n snelheidsbeperking afdwingt.

Nog te vaak rijden wij op wegen waar het ons totaal niet duidelijk is waarom er een snelheidsbeperking geldt. Moeten we dat dan per se weten? Misschien niet, maar het helpt wel en het helpt beter (en goedkoper) dan het geflits.

Gewetensvol zijn we anders wel

En dan nog iets. Op bepaalde trajecten verandert die snelheidsbeperking om de haverklap, van 50 naar 70, naar 90 en uiteindelijk weer naar 70 en 50 en dan weer 70. Op niet eens 3 kilometer weg. Waarvoor is die 90 nodig? En die 50? Op haast dezelfde strook. Kom aan, wegbeheerder, pas dat aan. Die 50 is toch gewoon een 'snelheidsval' om gemiddelde rijders te pakken. Stop daarmee, overheid en oriënteert u op de echt gevaarlijke stukken om aanvaardbare snelheidsbeperkingen op te leggen. Die zullen we gewetensvol nakomen. En veel beter dan met dat hype-achtige marathongeflits.

Lees meer over: