Citypass ook in Brugge meer dan welkom: “Prijs zou hier wel lager moeten zijn”

Brugge profileert zich als de shoppingstad bij uitstek met originele affiches op bussen van De Lijn. Tot en met 17 september worden enkele bussen van De Lijn bekleed met een hippe man en een eigentijdse vrouw met de tekst 'mag het wat meer zijn? © MDW
Redactie KW

In Antwerpen en Gent wordt nog voor het einde van dit jaar de Citypass geïntroduceerd: voor 60 euro per maand kan je er dan zowel de bus, de tram als de trein nemen. “Wij zouden dat ook in Brugge zeker verwelkomen”, aldus schepen Hilde Decleer.

Na jarenlang discussiëren over een abonnementsvorm die het aanbod van de NMBS en De Lijn combineert, is het dan toch zover. Beide mobiliteitsbedrijven kwamen, tot groot jolijt van belangenorganisatie TreinTramBus (TTB), tot een overeenkomst en willen nog voor eind dit jaar een Citypass in Antwerpen en Gent op de markt brengen. Voor het basisbedrag van 60 euro per maand kan je dan zowel de trein, de tram als de bus nemen in de twee stedelijke agglomeraties. TTB is overtuigd van de voordelen voor de reizigers. “Wij vragen al langer naar tariefintegratie”, klinkt het. “Vooral het comfort verhoogt: vrij kunnen overstappen, zonder extra gedoe of tweede abonnementen.”

Voor Brugge is het aanbod veel kleiner, zodat dit hoogstens 30 euro zou mogen zijn

Ook in Brugge kijkt men met veel belangstelling naar het Citypass-voorstel. Schepen Hilde Decleer vindt het idee super en zou het zelfs nog liever vandaag dan morgen operationeel worden: “Alles wat het comfort vergemakkelijkt voor diegenen die in de stad woont of de stad bezoekt om te schoppen, horecabezoek, enz. is aan te prijzen. Ik vind de prijs haalbaar als het de moeite is wat je er voor krijgt. Een stad met een tram, heeft meer te bieden: je raakt snel van ene naar andere plaats en vlot naar het station. Voor onze stad is het aanbod veel kleiner, zodat dit hoogstens 30 euro zou mogen zijn Wat ik echter nog belangrijker vind, is de vlotte bereikbaarheid van alle horeca- en winkelstraten met of zonder een gecombineerde kaart. Ik erger me er aan dat bezoekers uit Antwerpen anderhalf uur op de trein moeten zitten en dat er te veel stops zijn tussen Gent en Antwerpen om de trein aangenaam te vinden. Als een concert in het concertgebouw gedaan is, moeten ze zich nog reppen om een trein naar Antwerpen te hebben. De laatste trein zonder overstappen is om 22.26 uur. Als je die mist is er nog één om 22.35 uur die er bijna twee uur over doet. De volgende op de officiële website vertrekt om 23.22 uur en doet er 6 uur over. Dat is toch niet meer van deze tijd?”

Nog grotere nood voor Zeebrugge

Nog erger is de bereikbaarheid van Zeebrugge. Hilde Decleer: “Ik kreeg einde augustus volgende klacht op mijn kantoor: “Vanaf vrijdag 1 september geldt nog de vakantieregeling en vertrekt de trein vanuit Zeebrugge-Strand. De kinderen die met de trein naar de school Maria Duin gaan en gewoon zijn om vanaf het station Zeebrugge-Dorp een wandeling te maken, zullen wat langer moeten stappen, maar dat schijnt voor de gezondheid goed te zijn. Erger is dat de website van de NMBS iedereen die de gegevens zoekt om op een zaterdag of zondag vanuit Zeebrugge-Dorp te vertrekken naar het station van Brugge, wordt aangeraden om naar de bushalte te stappen en met de bus naar Brugge te rijden of -afhankelijk van het startuur- aangeraden wordt om de tram naar Blankenberge te nemen en daar met de trein naar Brugge te rijden. Het is iedereen ongetwijfeld bekend dat het station Zeebrugge-Strand niet overdreven ver van de voornoemde bus-of tramhaltes ligt. Wie uit het binnenland naar Zeebrugge-Strand wil, wordt op weekdagen buiten de vakantie aangeraden om in het station van Brugge af te stappen en dan te wandelen tot aan de bushalte… Afstappen in het station Zeebrugge-Dorp met de mogelijkheid om de wandeling naar Zeebrugge-Strand te maken wordt niet als alternatief vermeld. Ik zeg je: zelfs met een citypass is het dan nog dweilen met de kraan open op sommige plaatsen.”

(MDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier