CD&V Tielt wil actieplan voor vlottere doorstroming op de Ringlaan

Foto LVA
Lieven Vancoillie

Elke Tieltenaar, en wie regelmatig gebruik maakt van de Ringlaan, is het al langer moe : de barslechte doorstroming van verkeer op de heraangelegde ringweg. Gevolg is ook dat veel autobestuurders het centrum als een vluchtweg gebruiken, waardoor ook daar alles dichtslibt. CD&V Tielt vraagt nogmaals actie.

De Noorderring van Tielt is heel belangrijk voor een vlotte doorstroming van het verkeer in en rond de stad. Nu de werken voor het wegwerken van de geluidsoverlast voor de omwonenden en de slijtage van het wegdek volledig afgerond zijn, blijft de doorstroming op de Ringlaan echter een verschrikkelijk groot probleem. Dat vindt niet alleen CD&V Tielt, maar iedereen die er gebruik van maakt. De kritiek klinkt ook alsmaar luider vanuit de gemeente Pittem. Het stadsbestuur is zich bewust van de problematiek en overlegt regelmatig met het Agentschap Wegen en Verkeer, wegbeheerder van de Ringlaan.

“Bovendien stonden vele autobestuurders de afgelopen maanden stil aan de rode lichten ter hoogte van de Krommewalstraat terwijl door werken in de Krommewalstraat geen auto’s door konden”

CD&V-fractieleider Vincent Byttebier kaart de problemen nogmaals scherp. “Op 27 april kwam raadslid Joris Uyttenhove al tussen over het verkeersinfarct aan het kruispunt met de Wingensesteenweg. Aan de verkeerslichten staan soms ellenlange files in verschillende richtingen. Bovendien vluchten autobestuurders het stadscentrum in of zoeken kleinere gemeentewegen (zoals bijv. de Hellebosstraat en de Oude Pittemstraat) op om de Noorderring te ontvluchten. Hierdoor wordt opnieuw meer verkeer het stadscentrum ingejaagd.”

Dit leidt tot heel wat gevaarlijke situaties. Heel wat bestuurders raken gefrustreerd en rijden nog vlug mee door het rode licht of doen soms speciale manoeuvres om de vlotste rijrichting aan een kruispunt op te zoeken (bijvoorbeeld vanuit richting Pittem eerst de Bruggestraat inrijden om dan onmiddellijk rechtdoor naar de Wingensesteenweg te kunnen rijden). Bovendien stonden vele autobestuurders de afgelopen maanden stil aan de rode lichten ter hoogte van de Krommewalstraat terwijl door werken in de Krommewalstraat geen auto’s door konden.

“Ook de inrichting van de kruispunten is niet overal even veilig. Autobestuurders die vanuit de Egemsesteenweg richting ziekenhuis willen rijden, hebben geen zicht op het aankomend verkeer vanuit de andere kant. De voorsorteerstrook naar de Wingensesteenweg of naar de Felix D’Hoopstraat kan beter aangeduid worden.”

De verkeerssituatie heeft meerdere oorzaken:

– Er werd gekozen voor verkeerslichten in plaats van ronde punten maar de verkeerslichten zijn niet optimaal afgesteld. Sommige fases kennen heel korte doorrijtijden.

– Het aantal voorsorteerstroken aan de verkeerslichten is verminderd waardoor het doorgaand en afslaand verkeer elkaar ophouden.

– Aparte groenfases van de verkeerslichten voor fietsers ook als die niet aanwezig zijn.

Tolweg ? Ja en nee…

Op 27 oktober 2017 heeft de Vlaamse Regering gelukkig een decreetswijziging goedgekeurd waarbij de betolde gewestwegen uitgebreid worden met enkele extra gewestwegen vanaf 1 januari 2018. Voor West-Vlaanderen is de N35, vanaf de ring van Veurne tot aan Deinze, toegevoegd aan het lijstje. De ring rond Tielt zelf is uitgesloten om het plaatselijk verkeer niet te sterk te belasten met extra lasten. Hopelijk brengt deze maatregel heel wat minder vrachtverkeer over de ring.

“De belangrijkste oplossing voor het doorstromingsprobleem is een verkeerslichtenregeling waarbij dynamisch ingespeeld wordt op het aanwezige verkeer. Elke weggebruiker ergert zich aan een rood licht wanneer er in de andere rijrichting geen andere weggebruikers aanwezig zijn. Met de drukknop en via detectie kunnen wachtende voetgangers en fietsers zich laten registreren om zo vlug mogelijk veilig en vlot over te steken”, klaagt Vincent Byttebier.

“Hopelijk zijn alle rijrichtingen op de kruispunten voorzien van detectoren of inductieve lussen die informatie kunnen leveren om de regeling van de verkeerslichten te optimaliseren. Indien niet moet dit dringend voorzien worden. Aan de hand van de informatie van deze detectoren kan beter bepaald worden welke richtingen groen moeten krijgen, hoe lang de optimale groentijd is voor elke richting en kunnen fases verlengd, afgebroken of overgeslagen worden. Slimmere verkeerslichten voor een vlottere doorstroming dus. Naast een dynamischere verkeerslichtenregeling dient ook het sluipverkeer in het centrum en op de gemeentewegen geweerd te worden.”

Fiets- en voetgangersbrug over de Ringlaan

Vincent Byttebier juicht de vrijliggende fietspaden op de Ringlaan toe, maar gaat nog een stap verder en herhaalt zijn oproep van twee jaar geleden. “Al op 29 oktober 2015 deed ik het voorstel om een fiets- en voetgangersbrug over de Noorderring te voorzien. Om een veilige oversteek te garanderen voor voetgangers en fietsers is een voetgangers- en fietsersbrug een ideale oplossing. Zo wordt ‘t Hoogserlei, de sport- en jeugdaccomodatie op de Watewy en Sint-Paulus, het Speelbos en basisschool De Springplank beter en veiliger verbonden met het centrum van de stad en omgekeerd. Fietsers, voetgangers, scholieren, leden van de jeugdverenigingen… komen zo niet in conflict met het drukke autoverkeer op de ringbaan zelf.”

Op de Noorderring zijn er heel wat niveau- en hoogteverschillen. “De verschillende mogelijke oversteekplaatsen over de Noorderring dienen zo vlug mogelijk technisch bestudeerd te worden om de meest optimale plaats voor een brug als oversteekplaats voor de zwakke weggebruikers te kiezen.”

“Bovendien heeft de Vlaamse overheid nu ook de subsidieregels veranderd. De lokale besturen zullen 100 procent subsidiëring krijgen voor de aanleg van “kunstwerken” op lokale wegen die een gewestweg kruisen. Het gaat bijvoorbeeld om een fietsbrug of een fietstunnel: belangrijke projecten die tot nu toe te duur zijn voor veel gemeenten. Daarenboven zullen op deze manier ook minder groenfases nodig zijn bij de kruispunten met verkeerslichten om fietsers en voetgangers te laten oversteken en kan zo ook de doorstroming op de Noorderring verbeterd worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier