CD&V-oppositie legt eigen mobiliteitsplan voor Blankenberge op tafel

CD&V wil het parkeren op de Grote Markt van Blankenberge inperken ten voordele van een belevingsplein. De partij pleit voor een ondergrondse parking. © GF
Redactie KW

Donderdagavond heeft oppositiepartij CD&V in CC Casino haar eigen mobiliteitsplan voor Blankenberge voorgesteld. De plannen van het stadsbestuur zijn volgens de partij te vaag.

Uit de resultaten van wijkbevragingen tekende de oppositiepartij een eigen plan uit, zegt fractievoorzitter Sandy Buysschaert. Belangrijk daarin is vooral om de badstad om te vormen tot een fietsvriendelijke stad. “De heraanleg van de A. Ruzettelaan en Ontmijnersstraat zijn enkele voorbeelden van gemiste kansen. Op zo’n moment moet de klik gemaakt worden hoe men het fietscomfort kan verhogen door fietsstroken”, zegt Sandy Buysschaert. “Met de nieuwe woonwijk Lange Thuyn in het vooruitzicht kan een extra fietstunnel vanuit de Zinderdreef niet uitblijven. Daarnaast blijven we ijveren voor mobiele fietsstallingen bij evenementen. Ook publieke fietspompen zoals ze in Brugge hebben, kunnen bij ons een meerwaarde betekenen.”

Ondergrondse parkeergarages

Een ondergrondse parkeergarage blijft een veelbesproken thema binnen de Blankenbergse politiek. De studies zijn al jaren lopend. “Volgens ons is de site aan het Sea Life Centre de meest ideale. Op wandelafstand van een tramhalte van waar je richting centrum kunt, met kans op cofinanciering én een vlotte verkeersafwikkeling”, denkt de fractievoorzitter. “Daarnaast willen we ook een ondergrondse parkeergelegenheid onder de Grote Markt, uitsluitend voor bewoners. Op het marktplein zelf kan een belevingsplein ontworpen worden, met een kleine ruimte voor kortparkeren. De vrijgekomen plaats op de markt zorgt voor ademruimte voor toerist en bewoner én voor extra plaats voor terrassen voor de horeca. Naast de ondergrondse parkeergarage voor bewoners, is ook het uitbreiden van het bewonersparkeren een must.”

Verder is CD&V ook overtuigd van een herwerkte route voor de centrumbus, roept ze het stadsbestuur op om sluipverkeer en overdreven snelheid aan te pakken, schoolomgevingen beter te accentueren en in de De Smet De Naeyerlaan opnieuw tweerichtingsverkeer toe te laten. Op één punt zit de oppositie alvast op dezelfde lijn als het stadsbestuur: voor het invoeren van een maximumsnelheid tot 30 kilometer per uur op het grondgebied ten noorden van de tramlijn.

(JW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier