CD&V Kortrijk: “Parkeerbedrijf jaagt bezoekers weg”

Pieter Soens, Hannelore Vanhoenacker, Christine Depuydt en Carol Leleu trekken aan de alarmbel. © JVGK
Axel Vandenheede

CD&V Kortrijk voerde vanavond actie aan de parking Schouwburg. Reden: de partij is niet tevreden met de gang van zaken bij Parko.

Parko is het autonoom parkeerbedrijf in Kortrijk. Dat wil onder meer zeggen dat het, op Q-park na, alle parkings in de stad beheert en het straatparkeren controleert. “Maar Parko gaat in het rood“, stellen Christine Depuydt, Carol Leleu, Hannelore Vanhoenacker en Pieter Soens van oppositiepartij CD&V.

“Al twee jaar op rij draait het parkeerbedrijf een serieus verlies. Dit ondanks de jacht op foutparkeerders. De parkeerwachters krijgen zelfs quota van GAS-boetes die ze moeten halen. Het personeel staat dus onder druk. Bovendien vinden de bezoekers de weg niet meer naar de (ondergrondse) parkings door de vele werken. Door een dergelijk beleid jaagt men de bezoeker aan Kortrijk weg.

800.000 euro per jaar

CD&V pleit ervoor dat Parko zowel inwoners als bezoekers beter informeert en sensibiliseert. “Wij vinden ook dat er ondergronds geparkeerd moet worden, maar de toeleiding moet beter. Waarom plaatst men geen borden op de ringweg die aangepast kunnen worden als er ergens werken zijn? En op plaatsen waar er gewerkt wordt, vragen we Parko om iets toleranter te zijn wat betreft GAS-boetes.”

“Ook de stad kan haar steentje bijdragen: jaarlijks krijgt ze 800.000 euro van Parko voor de zogenaamde inname van openbaar domein. Dat is een serieus bedrag. Daarbij moet het parkeerbedrijf investeren in fietsinfrastructuur, wat ook veel geld kost.”

“Het gebruik van de ondergrondse parkings tijdens Sinksen steeg in twee jaar tijd met 40 procent”

Parko-voorzitter Axel Weydts, ook schepen van Mobiliteit in Kortrijk, is niet onder de indruk. “Parko is wel degelijk financieel gezond: het is in staat om alle schulden, op korte en lange termijn, af te betalen. Daarenboven valt de leninglast van parking Schouwburg en parking Veemarkt weg.”

Axel Weydts.
Axel Weydts.© KDS

De toeleiding naar de ondergrondse parkings lukt wél. We hebben een nieuw parkeergeleidingssysteem, het meest performante van het land. Er wordt meer dan ooit ondergronds geparkeerd. Het gebruik van de ondergrondse parkings tijden Sinksen, bijvoorbeeld, steeg in twee jaar tijd met 40 procent. Dat de parkings Schouwburg en Broeltorens minder omzet opleverden klopt. Dat komt door allerlei werken.”

Flyer

De voorzitter pikt het ook niet dat CD&V het over een jacht op foutparkeerders heeft. “Het is simpel”, stelt Axel Weydts. “Wie zich aan de regels houdt, hoeft niets te vrezen. We werken bovendien aan een flyer voor leveranciers, handelaars, werklieden… Daarop zal te lezen zijn wat wel en niet mag als het om parkeren gaat. Aan de voorkant zal staan ‘Wacht even voor je me beboet, ik ben aan het laden en lossen’. Een duidelijk signaal voor de parkeerwachters, maar uiteraard geen vrijgeleide voor wie die flyer gebruikt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier