Busje voor schoolvervoer Alveringem vervoert vaak dubbel zoveel kinderen als er zitplaatsen zijn

Gino Deghandt en begeleider Alexander onderweg met de bus van het leerlingenvervoer. "Wij willen allebei graag dat het veilig en reglementair is", zeggen beiden. © (Foto AB)
Redactie KW

Het nieuwe busje dat werd aangeschaft heeft minder zitplaatsen dan het vorige en op sommige momenten volstaat dat niet om alle kinderen een zitplaats -én een gordel- te bieden.

In Alveringem organiseert een vzw leerlingenvervoer voor de twee scholen. Nu blijkt dat de bus die anderhalf jaar geleden werd aangekocht nogal klein is uitgevallen. De vorige bus telde nog 23 gordels, de huidige slechts twaalf. De bus vervoert dagelijks veel meer kinderen dan er zitplaatsen zijn en daar is een aantal mensen niet over te spreken.

Het is de ‘Vriendenkring der Alveringemse scholen’ die busvervoer aanbiedt. De financiering is drieledig: ouders betalen uiteraard om hun kind ‘s morgens aan huis op te halen en ‘s avonds terug thuis af te zetten, het gemeentebestuur schenkt jaarlijks 3.250 euro aan dit leerlingenvervoer en dan is er nog de jaarlijkse bingoavond met sponsering die ook geld in het laadje brengt. De vzw bestaat uit acht vrijwilligers, overwegend mensen die al lang geen schoolgaande kinderen meer in Alveringem hebben, maar die zich hiervoor toch nog willen engageren, en de directeurs van de Alveringemse gemeentelijke en vrije basisschool. De bus rijdt hoofdzakelijk in de centrumgemeente en in de deelgemeenten Hoogstade en Gijverinkhove, waar geen basisschool meer is. Voorzitter van de vzw is Gerard Liefooghe en het is een gemeentearbeider die chauffeur is van de bus.

Wat als de politie de bus tegenhoudt voor controle? Of erger nog: wat mocht er zich een aanrijding voordoen?

“Elke dag is de bus op de baan met meer kinderen dan dat er gordels zijn”, reageert een betrokkene. “En ook al is dat meestal enkel op het vrij korte traject tussen de voor -en naschoolse opvang op de jeugdsite en beide scholen; reglementair en veilig kan je het niet noemen. Om concreet te zijn: er zijn twaalf gordels in de bus. Maar vaak worden er ruim twintig kinderen vervoerd. Wat als de politie de bus tegenhoudt voor controle? Of erger nog: wat mocht er zich een aanrijding voordoen? Wie zal dan aansprakelijk zijn? Dat zijn geen tieners of volwassenen hé, die de bus vervoert. Maar kinderen, vaak kleuters nog. Als zij niet kunnen zitten, dan vliegen zij vooruit bij het minste dat de chauffeur moet remmen. De bus heeft bijna de helft minder gordels dan de vorige. Ik kan mij niet van de mening ontdoen dat deze aankoop ondoordacht is gebeurd en dus iet of wat een miskoop was”, klinkt het.

Als ik eerlijk ben, heb ik dan te veel kinderen mee om reglementair te zijn

Buschauffeur Gino Deghandt bevestigt het verhaal van de overbezetting. En hij stelt ook dat hij het liefst zou hebben dat het altijd helemaal reglementair en veilig gebeurt. Anders gezegd: niet meer kinderen dan dat er zitplaatsen zijn dus.

“Om 7.15 uur starten de begeleider en ikzelf al onze eerste ophaaltoer”, vertelt Gino. “Gezien beide scholen maar om 8.45 uur beginnen, is dat al vrij vroeg, maar we hebben twee rondes af te leggen. Om 8 uur kom ik met de eerste groep kinderen op school aan en vertrek ik voor een tweede ophaalronde richting Hoogstade, Gijverinkhove en Izenberge. Voor beide rondes is de bus helemaal volzet: twaalf kinderen dus. Een enkele keer heb ik er dertien mee. Dan moet de begeleider even recht staan en laten we het kind zijn plaats innemen. Om 8.35 uur komt ook de tweede busrit op school aan. Vervolgens gaat het nog snel naar de opvang op de jeugdsite om ook daar heel wat kinderen op te pikken. Als ik eerlijk ben, heb ik dan te veel kinderen mee om reglementair te zijn. Maar twee keer naar de jeugdsite rijden, is geen optie. De schoolbel rinkelt meestal immers al als deze kinderen op school aankomen. Toch probeer ik rustig te rijden. Ik ben nog altijd liever twee minuten te laat op school dan dat er onderweg iets mis gaat. In het anderhalf jaar dat ik nu met de bus rijd, is het aantal gebruikers wel toegenomen. Dat is goed voor de ouders, maar – mochten er nog kinderen bijkomen – een probleem voor de bus. En op woensdagmiddag en vrijdagavond is de opvang extra druk”, weet Gino.

Regels zijn regels en zeker als het op veiligheid van mensen aankomt

“De reden dat wij nu een veel kleinere bus hebben, is omdat de garage ons deze bus presenteerde toen de vorige toe was aan vervanging”, reageert Gerard Liefooghe. “Plus het feit dat deze bus binnen het beschikbare budget paste, want ook dat speelt een rol. Wij hebben enkele keren per jaar vergadering. Niettemin was ik niet op de hoogte van dit gegeven. Mijn mening? Dat ik wil dat het correct gebeurt. Regels zijn regels en zeker als het op veiligheid van mensen aankomt, moeten er geen risico’s genomen worden. Beter een keer meer rijden of het werk iets anders organiseren dan niet reglementair.”

“Maar ik wens hier uiteraard rechtstreeks met de chauffeur en beide directeurs te overleggen en niet via de krant”, geeft Liefooghe aan. En dat heb ik ook onmiddellijk gedaan.”

(AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier