Burgemeester telt zelf (mee) het aantal voertuigen dat door Lo-Reninge rijdt

Burgemeester Lode Morlion telde de voertuigen in de Romanestraat in Pollinkhove. © KVCL
Redactie KW

Het stadsbestuur krijgt vaak klachten over de snelheid waarmee het verkeer door de dorpskernen rijdt en organiseerde daarom een telling.

“Het is één van onze beleidsdoelstellingen om de leefbaarheid van onze gemeente te verhogen, onder meer door het verkeer op een aangepaste manier te laten verlopen“, zegt burgemeester Lode Morlion (Dynamisch). “Ondertussen werd de kern van Reninge en Noordschote dusdanig ingericht dat men niet anders kan dan iets trager rijden. Toch stellen we vast dat er nog bij momenten te snel wordt gereden.”

Het stadsbestuur zat samen met de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om deze problematiek te bespreken.

“Dit resulteerde in een actie waarbij we in de eerste plaats wensten te weten hoeveel en welk soort voertuigen door onze gemeente rijden“, legt de burgemeester de reden van de telling uit. “We focusten vooral op het zwaar verkeer zoals vrachtwagens en landbouwverkeer en of het dan wel om lokaal of doorgaand verkeer ging. Ook het AWV heeft een aantal weken op de gewestweg doorheen het centrum van Lo (N364) tellingen gehouden.”

Acht personen, waaronder een aantal mensen van de milieuraad, het administratief personeel en het schepencollege, voerden de telling aan de invalswegen uit Burgemeester Lode Morlion telde de voertuigen in de Romanestraat in Pollinkhove.

“Het verwondert mij dat er al bij al weinig voertuigen passeren’, zegt hij. “Ook het aantal vrachtwagens is eerder beperkt. Wat wel opvalt, is het relatief hoge aandeel van bestelwagens. Misschien moeten we die oefening nog eens doen op een ander tijdstip zodat we een nog duidelijker en correcter beeld krijgen. De gegevens van AWV zullen natuurlijk ook heel veel input bezorgen.”

“Maar dit bewijst nog eens dat wat men tijdens de dag opmerkt sterk doordrongen is van het subjectieve”, aldus nog de burgemeester. “We worden heel dikwijls aangesproken door inwoners dat er toch zoveel verkeer passeert. In het anderhalf uur dat er geteld werd, wordt dit toch wel tegengesproken. Wat is tenslotte veel? Snelheid is een veel groter probleem.”

De ingezamelde gegevens zullen de basis vormen voor de verdere besprekingen en moeten uiteindelijk leiden tot de opmaak van een gedragen actieplan waarbij ook de lokale bevolking zal betrokken worden.

“Het handhaven van de snelheid is de belangrijkste uitdaging”, besluit Lode Morlion. (KVCL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier