Budabrug in Kortrijk liet het in totaal al zo’n 100 uren afweten

Redactie KW

Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA) opvroeg bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

De nieuwe Budabrug in Kortrijk werd in gebruik genomen op 30 januari 2015. De eerste weken was nog een aantal noodzakelijke werken nodig, bijvoorbeeld schilderwerken, en doken er kinderziektes op. “Op zich is dat niet vreemd. We hebben immers te maken met een beweegbare brug, een unieke technische installatie die niet eerst uitgebreid in een fabriek kon worden getest”, aldus Bert Maertens.

De eerste vier maanden (februari – mei 2015) waren er 13 technische storingen aan de brug. Het afgelopen jaar slechts 7. Het gaat bijvoorbeeld om defecte slagbomen of een camera die het laat afweten. Begin juni (30 mei – 3 juni) vond de storing met de grootste impact plaats. Defecte tandwielen zorgden ervoor dat de brug niet bediend kon worden. Gedurende 85 uur was er hinder voor het scheepvaartverkeer. Pas op vrijdag 3 juni konden de nodige herstellingswerken plaatsvinden.

Nog in waarborg

De Budabrug bevindt zich momenteel in waarborgfase. “Gedurende deze periode worden de typische kinderziektes van de installatie ontdekt en grondig aangepakt. De reductiekasten van twee slagbomen werden reeds vervangen. De overige twee slagbomen zullen ook worden nagekeken en, indien nodig, vervangen. Dit kan nog voor hinder zorgen”, zo besluit Bert Maertens.

(FJA – Foto JVGK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier