Brugge staakt verzet tegen sporenbundel Zwankendamme

De aanleg van de sporenbundel doet veel veranderen in de buurt van Zwankendamme en Lissewege. Buurtbewoners krijgen daarover eerder al toelichting op een infoavond. © GF
Redactie KW

Het Brugs stadsbestuur en Tuc Rail hebben een compromis bereikt om de hinder te beperken bij de aanleg van een sporenbundel in Zwankendamme.

Eind vorig jaar verleende Ruimte Vlaanderen aan Tuc Rail een stedenbouwkundige vergunning voor de aanleg van een sporenbundel in Zwankendamme. Omdat in de vergunning een aantal belangrijke voorwaarden niet was opgenomen, besliste het stadsbestuur een verzoek tot opname van de voorwaarden in te leiden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Fietspad

Die voorwaarden waren de toegankelijkheid van het fietspad tussen Zwankendamme en Lissewege tijdens de werken, het materiaalgebruik en de aankleding van de grachten en bufferbekkens. De stad vroeg een oplossing met meer groenaanplantingen, maar ook monitoring van het geluid tijdens de werken en de exploitatie.

“Omdat we ons bewust zijn van het economische belang van dit dossier, maar ook een goede leefbaarheid voor Zwankendamme en Lissewege willen nastreven, zijn we meerdere malen in gesprek gegaan met Tuc Rail. Dat resulteerde in een zeer aanvaardbaar akkoord. Na deze gesprekken werden de aanpassingen ook besproken met Ruimte Vlaanderen, die ze zal moeten beoordelen in een nieuwe aanvraag,” aldus schepen voor ruimtelijke ordening Franky Demon.

Akkoord

“Vanuit de stad kunnen we akkoord gaan met het voorstel van Tuc Rail om het fietspad niet meer te gebruiken als werfweg, behalve bij enkele specifieke werken naast het fietspad”, vult burgemeester Renaat Landuyt aan. “Dit zal enkel kunnen met lichte vrachtwagens, het beperkte werfverkeer zal trouwens met verkeerslichten moeten geregeld worden.”

“Daarnaast zullen de geluidsschermen groen ingekleed kunnen worden ter hoogte van de bewoning aan het Lisseweegs Opperhof. Bovendien zal in de bufferbekkens en de grachten die er langs lopen, het beton maximaal vervangen worden, en zal de taluds van deze bekkens en grachten zoveel mogelijk groen ingezaaid worden. Verder zal er ook een effectieve monitoring gebeuren van het geluid, zowel tijdens de werken als achteraf.”

Bijgevolg ziet de stad Brugge af van een verdere procedure bij de Raad van Vergunningsbetwistingen.

(SVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier