Blankenbergse taxichauffeurs vragen uitzondering eenrichtingsverkeer in De Smet de Naeyerlaan

Patricia Seghers en Elke Lenoir (Taxi Patsy) en Ellen Vangenechten (Taxi Ellen) vinden het eenrichtingsverkeer in de De Smet de Naeyerlaan nog altijd een doorn in het oog. © WK
Redactie KW

Het eenrichtingsverkeer in de De Smet de Naeyerlaan dat bij de start van de paasvakantie opnieuw werd ingevoerd, blijft bij sommige taxichauffeurs op weerstand botsen.

De regeling geldt al sinds 2014, maar voor een aantal taxichauffeurs blijft het eenrichtingsverkeer in de De Smet de Naeyerlaan, van het station naar de Grote Markt, een doorn in het oog. In combinatie met de verhoogde tarieven zorgt die maatregel voor ontevreden klanten, zeggen ze.

Drie jaar omrijden

“We moeten de mensen elke keer uitleggen waarom de terugrit naar het station plots een paar euro’s meer kost. Want voor ritten boven de twee kilometer komt er nu op het vaste tarief van 8 euro nog eens 2,5 euro per kilometer bij”, zegt Elke Lenoir, wat volgens haar neerkomt op meer dan 10 euro voor een ritje van de jachthaven naar het station.

Ook Patricia Seghers van Taxi Patsy en Ellen Vangenechten, Taxi Ellen, vragen zich daarom af of er in de De Smet de Naeyerlaan voor hen geen uitzondering kan worden gemaakt. “We hebben drie jaar lang moeten omrijden voor werken, en in de zomermaanden mogen we ook al niet op de zeedijk. Onze klanten voelen al die extra kilometers in hun portemonnee, op de duur betalen ze zich blauw aan een taxirit”, zeggen ze. Patricia zou daarom liever op de meter rijden in plaats van met vaste tarieven te werken.

Lange wachttijden

“Maar wij zijn ook al jaar en dag vragende partij om hier en daar een uitzondering toe te laten. Op dat laatste stukje tussen de Jules de Troozlaan en het station bijvoorbeeld: waarom kunnen we daar gewoon niet de tramroute heel even volgen? Het stadsbestuur trekt dan altijd de paraplu open en schermt ermee dat het niet mag van De Lijn. In Gent en Brussel zijn er anders genoeg van die uitzonderingen voor taxi’s”, aldus Patricia.

De misnoegde taxidames wijzen ook op de langere wachttijden in het seizoen. “We leven vandaag in een jachtige wereld, niet iedere klant pikt het als je zegt dat je tien minuutjes later zal zijn. Zo speel je ritten kwijt”, klinkt het.

Bij De Lijn wijzen ze vooral op het verbindende karakter van de De Smet de Naeyerlaan. “Het is een drukke verbinding tussen Markt en station, beide zeer belangrijke haltes, en gezien dat verbindende karakter is een goede doorstroming er cruciaal”, zegt Elisa Persoone, communicatiemedewerkster bij De Lijn.

Burgemeester Ivan De Clerck (Open VLD) reageert gepikeerd en vindt niet dat er voor de taxichauffeurs een uitzondering moet komen. “Dat zou bij andere mensen kwaad bloed zetten, bovendien wordt er al op veel manieren voor de taxichauffeurs gezorgd.” De Clerck vreest ook dat met een uitzondering voor taxichauffeurs het hek van de dam zou zijn. “Dan moeten we zorgverstrekkers er ook door laten, en wat is dan het volgende? Merk trouwens op dat die regeling de leefbaarheid in de De Smet de Naeyerlaan ten goede is gekomen. In het drukke seizoen komt daar immers elke tien minuten wel een tram voorbij”, aldus nog De Clerck. (WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier