BIVV: “Van dit filmpje kan een sensibiliserend effect uitgaan”

Redactie KW

“Het filmpje van het verkeersongeval op de E40 in Aalter, waarbij een personenwagen bij het laattijdig voorsorteren aan de afrit op een stilstaande vrachtwagen botst, kan een sensibiliserende werking hebben”, zegt Koen Peeters, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).


“Het zijn harde beelden, maar ze zetten hopelijk andere automobilisten aan het denken over hun rijstijl: snelheid matigen, tijdig voorsorteren, zorgen dat je op tijd kunt afremmen, en dergelijke.”

Het filmpje, opgenomen met de dashboardcamera van een toevallig passerende trucker, circuleert op Facebook en is al enkele tienduizenden keren bekeken. In het filmpje is te zien hoe een personenwagen botst op vrachtwagens, nadat hij bruusk van het meest linkse naar het meest rechtse rijvak is overgestoken. De chauffeur in de personenwagen heeft het ongeval als bij wonder overleefd, maar raakte zwaargewond.

“Uitkijken voor excessen”

“Dit soort filmpjes duikt almaar vaker op het internet op”, zegt Koen Peeters. “Onlangs zag ik er een van een motorrijder die met een helmcamera op pad gaat, tegen hoge snelheid rijdt, maar een tegenligger die links afdraait, schat de snelheid van de motorrijder verkeerd in. De motorrijder overleeft de klap niet. De politie van het betrokken district in Groot-Brittannië voert nu een sensibiliseringscampagne met dat filmpje.”

“Het filmen van dit soort taferelen is toegelaten”, zegt Koen Peeters, “maar vragen rijzen, als je de beelden gaat posten op internet. Wat met de privacy van de weggebruiker? Is die herkenbaar? Is de nummerplaat van het voertuig herkenbaar? … Het kan ook niet de bedoeling zijn dat je met zo’n piepkleine camera je buur gaat pesten, als die zijn wagen verkeerd parkeert. Voor dat soort excessen moeten we uitkijken.”

Maar van een campagne met harde beelden is ook het BIVV niet vies, zo bleek onlangs nog, met het campagnefilmpje waarin een jong meisje in een rolstoel waarschuwt voor de gevolgen van onveilig rijgedrag.

“Deze filmpjes zullen alleen maar toenemen”

“Deze filmpjes op internet zullen alleen maar toenemen”, constateert Koen Peeters. “Er is nu zelfs een reclame van een verzekeringsmaatschappij die dashcams uitdeelt aan klanten. Wellicht wil zij haar klanten zo aanzetten die beelden te gebruiken als bewijsmateriaal bij een ongeval.”

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier