Bewoners Wahisstraat in Menen klagen onveilige verkeerssituatie aan
Het actiecomité voor veilig verkeer in de Wahisstraat organiseerde recent een barbecue in de straat, terwijl het er eigenlijk geen vergunning voor kreeg. “We willen op die manier burgerlijk ongehoorzaam zijn omdat we de onveilige situatie in onze straat willen aanklagen”, klinkt het bij het actiecomité.
“Moet er hier een dode vallen voor er wordt ingegrepen?” Enkele bewoners van de Wahisstraat klagen de verkeersonveilige situatie in hun straat aan. “De weg werd destijds versmald voor eenrichtingsverkeer. Nu is weer tweerichtingsverkeer toegestaan en rijdt iedereen op het trottoir: fietsers, automobilisten, buschauffeurs… zelfs vrachtwagenbestuurders. En dat terwijl zwaar verkeer verboden is in onze straat. We klagen dit al vele jaren aan bij het bestuur, maar er verandert niets.” Om de onveilige situatie aan te klagen organiseerde het actiecomité een barbecue die eigenlijk niet mocht doorgaan… wegens te onveilig.
Denis Breyne, Serge Trotta, Gino Lernout en Sophie Lernout maken deel uit van het actiecomité. De maat is vol voor hen. Ze roepen het stadsbestuur op om samen te zitten om oplossingen te zoeken.
Eenrichtingsverkeer
De problemen kwamen er na de invoering van het verkeerscirculatieplan in 2008. Toen werd de Wahisstraat een eenrichtingsstraat. Later werden nutswerken uitgevoerd. De trottoirs werden breder, de rijbaan smaller. De weg kwam ook hoger, waardoor de borduren in plaats van 15 centimeter amper nog 3 tot 5 centimeter hoog waren. Na veel protest op het circulatieplan en een grondige evaluatie werden enkele maatregelen teruggedraaid. In de Wahisstraat werd weer tweerichtingsverkeer ingevoerd.
“Eigenlijk is onze straat daarvoor te smal”, klinkt het bij de buurtbewoners. “Lijnbussen, die hier vroeger nooit reden, rijden nu in twee richtingen en kunnen elkaar amper kruisen. Als twee auto’s elkaar kruisen in onze straat, dan wordt een fietser op het trottoir gedwongen. Wekelijks worden hier autospiegels afgereden. Vrachtwagens hebben al afvoerpijpen voor regenwater van de gevel gereden.”
En dat terwijl vrachtwagens eigenlijk de straat niet in mogen. “Bij het begin van deze legislatuur hebben we de situatie al aangeklaagd. Toen verlaagde de tonnagebeperking van 7 naar 3,5 ton. Een goede zaak waar we dankbaar voor zijn. Maar het verbod hielp enkel het eerste jaar. Nu rijden de vrachtwagens om de haverklap door de straat. Ze rijden het trottoir stuk, want ze kunnen anders niet passeren.”
Sluipverkeer
Schepen van Mobiliteit Dirk Vanholme (N-VA) is bereid met het actiecomité rond tafel te zitten. “Er zijn wel degelijk politiecontroles, maar de politie kan geen hele dag postvatten. De tamtam gaat rond en als de politie er een half uur staat, is iedereen op de hoogte. Met de werken aan de A19, wat sluipverkeer aantrekt, wordt het politietoezicht nog verhoogd.”
Het actiecomité zou graag de lijnbussen afgeschaft zien in hun straat zoals het voor 2008 was. “De Lijn moet akkoord willen gaan”, klinkt het bij schepen Dirk Vanholme. “Bovendien denk ik dat de lijnbussen maar in een richting rijden. Het kan dus niet dat ze elkaar moeten kruisen. Misschien wel met privébussen die het hotel in de straat aandoen.”
“Een pasklare oplossing is er niet”, benadrukt de schepen. “Het is een gewestweg, dus zijn we afhankelijk van andere partijen. Opnieuw eenrichtingsverkeer invoeren, is geen oplossing. Want er is geen parallelweg voorhanden en dan zou het elders een probleem veroorzaken.”
(MVM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier