Bewoners klagen over te hoge boordstenen: “Oprit al jaar onbruikbaar”

Andy Bucket en Daphné Seynaeve, © KDS
Redactie KW

Andy Bucket (45) en Daphné Seynaeve (40) zijn in november 2016 verhuisd naar een nieuwbouw, maar na bijna een jaar kunnen ze hun oprit nog steeds niet op. “De stad weigert om de boordstenen te verlagen”, klinkt het. Schepen Wout Maddens (Open VLD) belooft overleg.

Euforie ten top toen Andy Bucket en zijn vrouw Daphné vorig jaar eindelijk in hun nieuwbouw in het Waterhoennest in Bissegem konden gaan wonen. Het koppel verhuisde ettelijke jaren geleden naar Menen, maar het was voor beiden altijd al een stille droom om terug te keren naar de regio.

Eigen zaak

In hun nieuwe woonst kon schoonheidsspecialiste Daphné meteen ook haar eigen zaak onderbrengen. Alleen maar positief nieuws dus, tot het koppel verwikkeld geraakte in een schijnbaar eindeloze discussie over boordstenen. “In de verkavelingsvoorschriften van deze straat staat dat de klanten van Daphné evenwijdig moeten parkeren met de zaak. Niet verticaal, zoals de meeste mensen, maar wel horizontaal ten opzichte van de zaak en woning.”

“Om die reden moet er zes lopende meter boordstenen worden verlaagd, anders zitten we met een probleem. De afmetingen zijn echter beperkt tot drie meter voor een enkele oprit en zes meter voor een dubbele oprit. Aangezien wij al drie meter nodig hebben voor onze privé-oprit, bestaat de mogelijkheid niet om nog eens zes meter te verlagen voor de zaak.”

Andy en Daphné kunnen wel zelf al op hun oprit rijden. “Omdat we zand leggen in de greppel, maar dat kan toch de bedoeling niet zijn?” Andy diende in november 2016 al een aanvraag in om de boordstenen te verlagen. “Ik nam ook het dossier mee van mijn buurman, die geen zelfstandige activiteit bij de woning heeft. Groot was mijn verbazing toen vijf weken later de boordstenen bij hem maar niet bij ons werden verlaagd. Wij woonden al in onze woning, Daphné ontving er al klanten. De buurman nog niet, de ruwbouw was er nog maar pas af.”

Straat te smal

Na veel heen en weer mailen is Wout Maddens (Open VLD) samen met de stadsarchitect op 28 juni langs geweest bij Andy. Een oplossing kwam niet uit de bus. Ondertussen moeten de klanten van Daphné al bijna een jaar lang langs de weg parkeren. “Iedereen moet over platen wandelen om de zaak binnen te stappen. Voor oudere dames is dat niet evident. Bovendien wordt dat hier met de regen een vuile boel. Het is geen zicht.”

Volgens Andy is langs de straat parkeren ook geen ideale oplossing. “Dit is een industrieweg. Langs de overkant huizen grote bedrijven. Als er iemand aan onze kant geparkeerd staat, kan een vrachtwagen die rechtover wil in- of uitrijden zijn draai niet nemen omdat de straat te smal is.”

De stad speelt daarom met het idee om een parkeerverbod in te stellen aan de kant waar Andy en Daphné wonen en dat is dit tegen de zin van het koppel. “Tegenover onze zaak parkeren is trouwens niet mogelijk en het is niet de bedoeling dat de mensen 200 meter moeten wandelen om tot bij ons te komen. Wij zijn hier komen wonen mede met de bedoeling om parkeerplaatsen te hebben voor de deur. Ik vraag enkel om de boordstenen hier te verlagen. Het probleem zou hiermee onmiddellijk van de baan zijn. Nu worden wij al een jaar van het kastje naar de muur gestuurd.”

Sluipweg

Schepen van Stedenbouw Wout Maddens (Open Vld) belooft overleg. “Op 3 oktober zitten we weer samen”, zegt hij. “Het is echter niet de bedoeling om die situatie individueel te bekijken, wel om de volledige verkeerssituatie in de straat onder de loep te nemen. Het Waterhoennest wordt gebruikt als sluipweg, het mobiliteitsprobleem in het algemeen moet dus worden opgelost. Ik hoop op een combinatie van een beetje gezond verstand en een technische oplossing. Dan zullen we al ver komen.”

(Nikita Vindevogel)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier