Bewoners Hermanoswijk eisen maatregelen: “Te veel auto’s vlammen hier voorbij”

Vorig weekend was er een wijkfeest in de Herman Roelstraetestraat. Ook de penibele verkeerssituatie ging er duchtig over de lippen. © KDS
Redactie KW

De bewoners van de Hermanoswijk hekelen het sluipverkeer en de hoge snelheden waarmee auto’s door hun buurt rijden. “We eisen maatregelen, of moet er misschien eerst iets gebeuren vooraleer de stad actie onderneemt?” Schepen Axel Weydts (SP.A) sust.

In de Hermanoswijk (Herman Roelstraetestraat/Ivo Vansteenkistestraat) wordt de vakantie elk jaar afgesloten met een groots buurtfeest. Vorig weekend werd er opnieuw duchtig gefeest, al ging ook de penibele verkeerssituatie er vlot over de lippen. Volgens de bewoners is de verkeerssituatie in hun wijk niet langer houdbaar.

“Onze wijk wordt gebruikt als sluipweg tussen Heule en Bissegem én er wordt te snel gereden”, zegt Gery Goeminne, bewoner en medeorganisator van het buurtfeest. Het probleem is echter niet nieuw. “Al in 2012 kaartten we de situatie aan bij het stadsbestuur van Kortrijk. Toen liet de stad metingen uitvoeren en werd er besloten om geen extra maatregelen te nemen omdat de resultaten zogezegd meevielen.”

Paaltjes of bloembakken

De buurt wil dat de stad Kortrijk met een oplossing op de proppen komt. “Wij ijveren voor een goedkope oplossing in de vorm van drie paaltjes tussen de spoorweg en onze wijk. Op die manier kunnen enkel nog (brom)fietsers en voetgangers voorbij. Dat wij dan een eindje moeten omrijden, nemen we er met plezier bij.”

“We zouden het probleem niet oplossen, maar verplaatsen” – schepen van Mobiliteit, Axel Weydts

“Mocht de stad de straat niet willen afsluiten, zijn bloembakken om langs te slalommen misschien ook een optie. De bestuurders moeten hierdoor hun snelheid matigen. Wij eisen overleg en maatregelen, of moet er eerst een kind worden aangereden vooraleer de stad in actie schiet?

“Cijfers vallen mee”

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) zegt dat er in 2016 een week lang 24 uur per dag metingen werden gedaan: “De wijk bevindt zich in een zone 30. De metingen leren ons dat 79,9 procent van alle voertuigen trager rijdt dan 40 km per uur. Slechts 1,5 procent reed sneller dan 50 km per uur. Dat zijn echt wel goede cijfers, maar ik besef ook dat elke snelheidsduivel er een te veel is. Ik vraag aan de politie om in de wijk extra controles in de plannen.”

Volgens de schepen rijden er niet té veel wagens door de straat. “Dankzij de metingen weten we dat het gaat om een gemiddelde van 664 voertuigen per dag. Volgens de verkeersexperts is dit een normaal cijfer voor een dergelijke straat.” Het voorstel van de bewoners om paaltjes te zetten, ziet Weydts niet als een duurzame oplossing. “We zouden het probleem niet oplossen maar verplaatsen. Ik ben wel bereid om in overleg te gaan met de buren. We kunnen samen nadenken over hoe we het verkeer nog wat kunnen afremmen en of we sluipverkeer op een verstandige manier kunnen weren, zonder daardoor andere straten te belasten.”

(Nikita Vindevogel)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier