Beste kasseien van huidige Grote Markt van Diksmuide, zullen worden hergebruikt

Redactie KW

Vrijdag kwam de stuurgroep van het masterplan Grote Markt en omgeving samen om definitief standpunten in te nemen en knopen door te hakken.

Op verschillende punten werd een akkoord bereikt, voor een paar andere punten was dit niet mogelijk.

Voor het circulatieplan wordt er door het studiebureau een plan in 3 fasen voorgesteld waarbij de laatste fase afhankelijk is van de aanleg van de zuidwestelijke omleidingsweg. “Normaal gaat het circulatieplan door, op één punt na dat nog met De Lijn moet worden besproken” geeft eerste schepen Kurt Vanlerberghe mee. “Er is een grote bezorgdheid om de veiligheid van de fietsers zodat het invoeren van een fietsstraat wordt overwogen. In de Stationsstraat wordt betracht éénrichtingsverkeer in te voeren vanaf de Grote Markt naar het Station, waarbij dan fietspaden aan beide kanten van de weg worden aangelegd.”

Nog geen concensus over parkeren

Over het parkeren, één van de grootste pijnpunten, zal de bestuursmeerderheid moeten beslissen. “Er wordt geopteerd om met twee parkeerregimes te werken : één uur blauwe zone zonder bewonerskaarten in de Gen.Bar. Jacquesstraat, op de Grote Markt, in de Kiekenstraat en in de IJzerlaan (noordzijde) en Maria Doolaeghestraat en om tegemoet te komen aan de bewoners een twee uur blauwe zone met bewonerskaart in de rest van de binnenstad” legt schepen Vanlerberghe uit. “Hierover bestaat nog geen volledige consensus. N-VA opteert om overal 1 uur blauwe zone in te voeren, in combinatie met een ondergrondse parking. Vandaar dat de bestuursmeerderheid hier knopen zal moeten doorhakken.”

Beste kasseien van huidige markt worden hergebruikt

Over de materiaalkeuze is men het wel eens. Daar wordt na grondig overleg met Onroerend Erfgoed wordt voorgesteld om rondom het beeld van G.B. Jacques ongeveer 600 m² kasseien te hergebruiken, waarvoor er een uitsortering van de beste 600 m² uit de bestaande 3.600 m² Belgische porfierkasseien op de Grote Markt zal worden gedaan. Dan is het voorstel om de helft van de Grote Markt aan de kant van het stadhuis, de rijweg en de parkeerstroken aan te leggen in zeer vlakke, maar gevlamde, niet gladde graniet met een kleurenschakering in grijstinten te gebruiken. Op de andere vlakken zal gebruik gemaakt worden van zeer vlakke porfierkasseien, deze vlakken worden doorkruist door comfortabele wandel- en fietslijnen. Hierover werden geen opmerkingen geformuleerd.

Bestuur geen voorstander van ondergrondse parking

Dan is het volgende punt het ondergronds parkeren. “Hierover bestaat onenigheid, zodat de gemeenteraad de knoop zal moeten doorhaken bij de goedkeuring van het bestek. De bestuursmeerderheid verkiest geen ondergrondse parking aan te leggen, o.a. omwille van kostprijs, twijfel aan nut en gebruik zonder bovengronds betalend parkeren en 10 maanden langere werktijd”, verduidelijkt schepen Vanlerberghe. “Het concept Grote Markt werd grotendeels aanvaard. Dit concept worden algemeen gedragen, zij het dat er vragen waren om 4 parkings ter hoogte van de aansluiting van de fiets- en wandeldiagonaal over de Grote Markt met de Breyne Peelaertstraat weg te nemen. Volgens het voorgesteld plan zijn er 101 parkings, waarvan 2 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. De vraag kwam er ook om meer parkeerplaatsen voor mensen met een beperking te voorzien. Het dubbele rijvak werd algemeen positief aanvaard.”

(AC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier