Begin 2017 worden Wervik en Wervicq-Sud van elkaar gescheiden

Redactie KW

De afbraak van de Leiebrug in de Brugstraat vangt tussen halfweg en einde januari aan.

Drie à vier maanden zal er geen verkeer tussen Wervik en Wervicq-Sud mogelijk zijn. Ook niet voor voetgangers en fietsers. Tegen uiterlijk halfweg mei is de plaatsing van de nieuwe brug voorzien. Dat maakte ingenieur Dries Depreeuw van de nv Waterwegen en Zeekanaal bekend tijdens een informatievergadering.

Eind augustus starten op de Leie de baggerwerken ter hoogte van de brug. De ongeveer 30.000 kubieke meter baggerslib wordt via het water afgevoerd en dat betekent minder hinder voor de omwonenden. Aanvankelijk werd gedacht aan transport door vrachtwagens. “De baggerspecie wordt op de Leie gevaren naar Wielsbeke en dan gaat het via een wegtransport naar een oude kleiput”, zegt Dries Depreeuw. “Er wordt tot 3,5 meter onder het waterpeil uitgegraven.”

Omdat er nog explosieven uit de Eerste Wereldoorlog kunnen liggen, zal er permanent een bomexpert en archeoloog aanwezig zijn

De baggerwerken zullen ongeveer drie maanden duren. “Omdat er nog explosieven uit de Eerste Wereldoorlog in het slib van de Leie kunnen liggen, zal er permanent een bomexpert en archeoloog aanwezig zijn”, aldus Dries Depreeuw. “Dat ‘munitiebaggeren’ is moeilijk om in te schatten hoe het zal verlopen. Er zijn immers veel onbekende factoren. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Wervik bezet door de Duitsers en werd de Leiebrug zwaar bestookt door de Britten. Er kunnen zich dus projectielen of artilleriegeschut in de grond bevinden.”

Wie zonder elektrische fiets de nieuwe brug wil oprijden, zal flink mogen trappen

De bouw van de nieuwe brug start binnen enkele weken in een atelier in Gent. De nieuwe brug zal voorzien zijn van een tussenpijler aan de Franse kant. Het landhoofd aan de Belgische kant is al klaar. “Onder de brug komen een vijftiental parkeerplaatsen, al dan niet betalend”, zegt ingenieur Depreeuw. “Van daaruit zal men moeten wegrijden via de Keizerstraat en dus niet de Brugstraat.”

Wie zonder elektrische fiets de nieuwe brug wil oprijden, zal flink mogen trappen. “De aanloophelling zal een stijgingspercentrage van acht procent hebben“, licht Dries toe. “Het zal dus gaan om een vrij nijdige aanloop. Er zal een ‘kort spurtje’ nodig zijn.”

Na de zomerkermis start de nv Waterwegen en Zeekanaal ook met rioleringswerken in de omgeving van de Vrijdagmarkt. De werken verlopen in verschillende fases die elk ongeveer twee maanden zullen duren. In volgorde gaat het om de Pastorijstraat en Vrijdagmarkt (augustus en september), een kort deel van de Sint-Medardusstraat tot aan de winkel Leonidas (september-oktober) en een deel van de Leiestraat tot aan Optiek Hugo (oktober-november).

Tijdelijk gaan er parkeerplaatsen op de Vrijdagmarkt verdwijnen. Allerlaatste fase op Belgisch grondgebied wordt dan tegen uiterlijk het bouwverlof volgend jaar de afwerking van de Vrijdagmarkt en volledig Jaagpad. De bouw van de kaaimuren aan de Franse kant is voorzien in 2018.

(EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier