Axel Weydts: “Kortrijkse Citypass? Waarom maken we er geen regionaal verhaal van?”

© BELGA
Olaf Verhaeghe

In de twee grootste steden van Vlaanderen, Antwerpen en Gent, wordt nog voor het einde van dit jaar de Citypass geïntroduceerd. Voor 60 euro per maand kan je er dan zowel de bus, de tram als de trein nemen. “Wij zijn zeker vragende partij voor een dergelijke formule”, reageert Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts. “Maar het is zeker nog niet voor morgen.”

Na jarenlang discussiëren over een abonnementsvorm die het aanbod van de NMBS en De Lijn combineert, is het dan toch zover. Beide mobiliteitsbedrijven kwamen, tot groot jolijt van belangenorganisatie TreinTramBus (TTB), tot een overeenkomst en willen nog voor eind dit jaar een Citypass in Antwerpen en Gent op de markt brengen.

Voor het basisbedrag van 60 euro per maand kan je dan zowel de trein, de tram als de bus nemen in de twee stedelijke agglomeraties. TTB is overtuigd van de voordelen voor de reizigers. “Wij vragen al langer naar tariefintegratie”, klinkt het. “Vooral het comfort verhoogd: vrij kunnen overstappen, zonder extra gedoe of tweede abonnementen.”

“Niet voor morgen”

Ook in Kortrijk kijkt men met veel belangstelling naar het Citypass-voorstel. Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) ziet erg veel mogelijkheden voor een dergelijke formle.

“Ook deelfietsen, Cambio-wagens en zelfs taxi’s lijken me perfect binnen zo’n aanbod te passen”

“Wij zijn zeker vragende partij, maar als je ziet hoelang het duurt eer men in de twee grootste Vlaamse steden tot een voorstel komt, maak ik me geen illusies. De Citypass is een erg interessante piste, maar het in de praktijk brengen in Kortrijk lijkt me niet meteen voor morgen te zijn.”

De Kortrijkse schepen zelf ziet extra toevoegingen aan het bestaande plan mogelijk. “Ik zou het bijvoorbeeld niet beperken tot trein, tram en bus. Ook deelfietsen, Cambio-wagens en zelfs taxi’s lijken me perfect binnen zo’n aanbod te passen. Mobiliteit is al langer een som van verschillende delen: mensen gebruiken tal van middelen om zich te verplaatsen.”

Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts.
Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts.© JVGK

“De Citypass is een erg interessante piste, maar het in de praktijk brengen in Kortrijk lijkt me niet meteen voor morgen te zijn”

Wat de prijs, momenteel vastgelegd op 60 euro per maand, betreft, plaatst Weydts enkele kanttekeningen. Zeker voor mensen die slechts sporadisch gebruikmaken van het openbaar vervoer, is die volgens de sp.a-schepen aan de hoge kant. “Mijn voorstel gaat richting een mobiliteitsbudget, een soort kaart waar de consument een bepaald bedrag kan opladen om op die manier van de verschillende diensten gebruik te maken.”

Leiedal

Dat Kortrijk zich over een kleinere oppervlakte dan Antwerpen en Gent spreidt, hoeft verder niet meteen een probleem te zijn. “Sowieso biedt Groot-Kortrijk al heel wat mogelijkheden. En waarom maken we er geen regionaal, Leiedal-verhaal van? Dan spreek je toch over een gebied goed voor 300.000 inwoners, waarvan heel wat mensen zich binnen die regio verplaatsen.”

“Uiteraard zullen we het proces en de evaluatie in Gent en Antwerpen moeten afwachten, maar ik ga het als Kortrijks vertegenwoordiger op de overlegmomenten met de NMBS en De Lijn zeker ter sprake brengen“, besluit Axel Weydts.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier