“Auto’s rijden te snel in schoolomgeving van de Pottelberg”

De schooldirecteurs Silvie Cagnie, Franky Vinck (Athena Pottelberg) en Johan Segers (MPI Pottelberg) kijken uit naar de werken. (Foto JVGK)
Axel Vandenheede

Op maandag 21 augustus starten de werken op de Pottelberg. Die lopen in verschillende fasen en moeten in de loop van november 2018 afgerond zijn. “Er komen geen afgescheiden fietspaden op de Pottelberg. Dat lijkt misschien vreemd, maar daar zijn goede redenen voor”, aldus schepen Axel Weydts. De scholen in de buurt, zoals Athena en MPI Pottelberg, kijken uit naar de werken. “Er zal natuurlijk wat hinder zijn, maar daarna zal de Pottelberg een pak veiliger zijn.”

Op de Pottelberg in Kortrijk is het vanaf 1 september weer een drukte vanjewelste, want er zijn heel wat scholen gevestigd. “Ik heb er zelf tien geteld”, stelt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Axel Weydts (SP.A). “Athena Pottelberg, MPI Pottelberg, De Kleine Kunstgalerij en de Damiaanschool hebben rechtstreeks te maken met deze straat, terwijl Sint-Paulus, Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen, PTI Kortrijk, Ter Bruyninge, de School met de Bijbel en De Levensboom vlakbij liggen. De Pottelberg is met andere woorden een heel belangrijke straat voor onze schoolgaande jeugd.”

Een straat die trouwens dringend moet worden aangepakt, want de Pottelberg ziet er niet uit als een schoolomgeving. “Stad Kortrijk en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) slaan daarvoor de handen in elkaar. Behalve werken om de Pottelberg veiliger te maken zullen er ook rioleringswerken worden uitgevoerd. Die vinden tijdens de eerste fase plaats, van maandag 21 augustus tot midden november.”

Vervoersplan

“De werken worden uitgevoerd door de firma Vuylsteke, die ook de werken op Heuleplaats voor haar rekening neemt. De samenwerking daar verloopt vlot en de werken gaan goed vooruit. We hopen dat die lijn op de Pottelberg wordt doorgetrokken.”

Op een computeranimatie is te zien hoe het deel van de Pottelberg tussen de Condédreef en de Meiweg eruit zal zien. “Er komen brede voetpaden en een middenberm“, legt Axel Weydts uit. “We voorzien fietssuggestiestroken, behalve naar de kruispunten toe: daar zullen er afgescheiden fietspaden komen.”

Er worden dus niet overal gescheiden fietspaden voorzien, wat bij sommigen vragen oproept. “De discussie werd al gevoerd, er zijn goede redenen voor het huidige ontwerp”, stelt de schepen. “Ten eerste gaat het om een schoolomgeving, een zone 30 dus. De wet stelt dat er daar geen gescheiden fietspaden komen, net omwille van die snelheidsbeperking. In Kortrijk volgen we die regel, kijk maar naar de andere schoolomgevingen die we al aanpakten.”

“Ten tweede is er daar gemengd verkeer en willen we de fietser daar een duidelijke plek geven op de weg. Vandaar ook dat het om brede stroken gaat. Auto’s zullen daar achter de fietsers moeten blijven, vrachtwagens zeker.”

Scholen tevreden

Bij MPI Pottelberg en Athena Pottelberg is te horen dat ze blij zijn dat de Pottelberg eindelijk wordt aangepakt. “De werken staan al enkele jaren op het programma”, stelt Johan Segers, directeur van MPI Pottelberg. “Positief is wel dat we altijd al mee rond de tafel zaten. Stad Kortrijk en AWV hebben ook altijd naar ons geluisterd en vroegen ons om een vervoersplan voor de eigen school op te maken, met aandacht voor het aantal fiets- en autogebruikers.”

De communicatie is inderdaad altijd al vlot verlopen“, pikt Silvie Cagnie in. Zij is samen met Franky Vinck directeur van Athena, campus Pottelberg. “Ook met bijvoorbeeld De Lijn is er overleg. Bij de voorbereidende nutswerken vorig schooljaar werd er trouwens ook al goed gecommuniceerd.”

“We stimuleren onze leerkrachten om met de fiets te komen”

De directies beseffen wel maar al te goed dat de werken ook wat problemen met zich mee zullen brengen. Silvie Cagnie: “De hinder voor de leerlingen zal beperkt blijven omdat velen met de fiets of de bus komen. Maar de leerkrachten zullen geen gebruik kunnen maken van de personeelsparking. We stimuleren hen om bijvoorbeeld met de fiets te komen.”

Kiss-and-ridezone

“Ook onze medewerkers, zowat 170, zullen door het wegvallen van parkeerplaatsen naar een andere parkeerlocatie moeten zoeken. Of ze zullen op een andere manier naar het MPI moeten komen”, legt Johan Segers uit. “Voor de leerlingen die met het gemeenschappelijk busvervoer van het buitengewoon onderwijs komen, is er geen probleem. Ze zullen in samenspraak met de stad en de aannemer een andere route kunnen volgen.”

Maar, zo benadrukken de directeurs: de hinder van de werken weegt niet op tegen de toekomstige situatie van de Pottelberg, die heel wat veiliger zal zijn. Johan Segers: “Momenteel is de Pottelberg een zone 30, maar veel automobilisten houden zich niet aan die snelheidsbeperking. Vooral ter hoogte van het MPI. Eens de werken achter de rug zullen zijn, zullen autobestuurders dat niet meer kunnen doen.”

“Hoe dan ook zijn de werken noodzakelijk”, aldus Silvie Cagnie. “Nadien zullen we beschikken over duidelijke fietspaden en een kiss-and-ridezone.”

Werken duren tot najaar 2018

De werken zijn in vijf fases gepland. Eerst wordt de Pottelberg tussen de Condédreef en de Meiweg aangepakt, daarvoor worden vijf maanden gerekend. Er wordt een omleiding voorzien via de Weggevoerdenlaan. Daarna volgen de werken in de Kampstraat, gevolgd door de werken vanaf de Meiweg tot de Kampstraat. “Fases 4 en 5 zijn vanaf het voorjaar 2018 voorzien. Het gaat om de heraanleg van een deel van de Burgemeester Felix de Bethunelaan (maart-april 2018, red.) en de werken op het kruispunt Pottelberg-Felix de Bethunelaan.”

“De werken zullen met wat vertraging worden opgestart, maar de vooropgestelde datum – november 2018 – blijft dus behouden”, geeft schepen Axel Weydts nog mee. “Dat komt onder meer omdat de aannemer de rioleringswerken zal uitvoeren met prefabelementen en daardoor sneller zal kunnen werken.”

(Foto JVGK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier