Afrittencomplex Roeselare-Izegem krijgt opknapbeurt, N36 krijgt fietstunnel

Redactie KW

De voorbereidende werken zijn voorzien voor 27 en 28 februari, op 17 maart starten de eigenlijke werken.

Met de werken wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de veiligheid aan het op- en afrittencomplex verhogen en de capaciteit van de weg verhogen. De werken zullen 210 werkdagen in beslag nemenn, ze kosten bijna 4,6 miljoen euro.

Herinrichting op- en afrittencomplex

Om de capaciteit van het autoverkeer te verhogen wordt een bypass voor het rechts afslaand verkeer van de N36 naar de E403 aangelegd en komen er bijkomende opstelstroken voor het links afslaand verkeer op het kruispunt.

Fietstunnel onder N36 thv Molstraat

Ter hoogte van de Molstraat in Izegem, waar zich momenteel een dwarsoversteek over de N36 voor fietsers bevindt, wordt een fietstunnel gebouwd. Deze fietstunnel zal zorgen voor een veilige ontsluiting van de nieuwe verkaveling voor fietsers en voetgangers.

Hinder tijdens werken

Op 27 februari start voorafgaandelijk het rooien van de bomen langsheen de Molstraat ter hoogte van de geplande fietstunnel aan de kant van de verkaveling. De eigenlijke werken starten op 17 maart. In een eerste fase, die 45 werkdagen zal duren, wordt gewerkt op de brug en het op- en afrittencomplex. Hierdoor zal de afrit van de E403 vanuit Kortrijk vijf dagen volledig afgesloten zijn. Op de brug zal het verkeer in beide richtingen telkens over één rijstrook beschikken. Het verkeer dat via E403 vanuit Brugge komt, zal bij het verlaten van de snelweg enkel rechtsaf kunnen richting Izegem. Vanuit Kortrijk zal men enkel rechtsaf kunnen richting Roeselare. Om het verkeer zo vlot mogelijk te laten doorstromen zal het links afslaan over de tegengestelde rijstrook niet mogelijk zijn. Het verkeer dat de snelweg op wil richting Kortrijk zal dit dus enkel kunnen komende vanaf Roeselare, wil men richting Brugge oprijden zal dit enkel mogelijk zijn vanuit Izegem. Er wordt gewerkt met intelligente verkeerslichten om de verkeersstroom te bevorderen.

Tijdens de tweede fase, die 60 werkdagen in beslag neemt, wordt de op- en afrit vanuit Brugge volledig afgesloten voor de bouw van de fietstunnel en bypass. Ook hier zal het verkeer op de N36 per rijrichting over één rijstrook beschikken. Om net zoals in de vorige fase het verkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen, zal het niet mogelijk zijn de tegengestelde rijstrook te dwarsen. Het verkeer dat de snelweg richting Brugge op wil zal dit dus enkel kunnen vanuit Izegem. Ook in deze fase wordt gebruik gemaakt van intelligente verkeerslichten.

Tijdens beide fases zal langs de N36 gewerkt worden aan de aanleg van een losliggend fietspad.

Aanleg fietstunnel gelijktijdig

De aanleg van de fietstunnel ter hoogte van de Molstraat start gelijktijdig met de werken aan het op- en afrittencomplex, namelijk op 17 maart. Eerst wordt de middenmoot uitgevoerd, waardoor verkeer in beide richtingen over de N36 kan blijven rijden. Vervolgens wordt de tunnel verder afgewerkt aan beide kanten van de middenmoot. Na het vrijgeven van de volledige N36 wordt gestart in de Ambachtenstraat. Daar zal men gedurende 35 werkdagen de tunnel verder doortrekken tot voorbij de Ambachtenstraat en wordt het kruispunt met de autohandelszone ingericht met afslagstroken en middengeleiders. De Ambachtenstraat zal tijdens deze fase volledig afgesloten zijn. Vervolgens wordt de aansluiting in de handelszone gerealiseerd, waarvoor men 20 werkdagen nodig heeft.

Omleiding

Gedurende de werken zal een duidelijke omleiding worden voorzien. Verkeer dat vanuit Brugge richting Roeselare wil, zal afgeleid worden via de afrit Roeselare-Beveren (afrit 8), het verkeer richting Izegem zal de snelweg afgeleid worden via de afrit Izegem Haven (afrit 7). Ook voor het fietsverkeer zal een omleiding worden voorzien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier