90 wordt écht wel de uitzondering

Jos Remaut

Velen onder ons zijn er zich nog niet zo van bewust, maar binnen goed veertien dagen moeten we ons rijgedrag écht wel gaan veranderen: vanaf 1 januari is op de Vlaamse wegen immers niet langer 90 maar wel 70 per uur de nieuwe snelheidsnorm buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom blijft het 50, op de snelwegen 120.

Zoveel verandert er dus eigenlijk niet aan artikel 11.2 van de Belgische wegcode. Er komt gewoon een paragraaf bij die stelt dat enkel in Vlaanderen 70 per uur de huidige 90 vervangt. Ook op de viervakswegen waarop de rijrichtingen enkel met wegmarkeringen van elkaar gescheiden zijn. En dat wordt dus aanpassen. Niet alleen om te breken met de jarenlange macht van de gewoonte, maar ook omdat op sommige plaatsen 70 toch echt wel een traag gevoel zal geven.

West-Vlaanderen in de prijzen

En dat zal zeker gelden in onze provincie. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts mag dan wel beweren dat er op de meerderheid van gewestwegen nu al 70 moet worden gereden en dat een aanpassing van de norm dus logisch is, in West-Vlaanderen is dat duidelijk niet zo. Wij hebben toch nog een heel aantal dunner bebouwde gebieden waar wél nog vlot kan worden gereden op goed uitgeruste wegen, waar 90 kilometer per uur een heel logische snelheid was.

De Vlaamse overheid wil ook niet blind blijven voor dit gegeven, en daarom is in de nieuwe regeling voorzien dat er op een aantal wegen buiten de bebouwde kom toch nog 90 kan worden toegestaan. Maar dan moet dat wel uitdrukkelijk zijn aangeduid met het befaamde verkeersbord C43 met een 90 erop.

Maar ook hier heeft West-Vlaanderen pech, want we zijn een provincie met veel lintbebouwing, en die 90 wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) enkel toegestaan voor wegen met een afscheiden fietspad, niet te veel conflictpunten (zoals zijstraten), en geen bomen of bebouwing te dicht bij de rijweg. Met als gevolg dat slechts een handvol trajecten in onze provincie, meestal viervakswegen, de verhoging naar 90 effectief krijgen. Je vindt ze in het rood op de kaart van de gewestwegen, hiernaast.

Op de voornaamste invalswegen zijn ondertussen al deze duidelijke infoborden geplaatst.
Op de voornaamste invalswegen zijn ondertussen al deze duidelijke infoborden geplaatst.© Foto EF

Duizenden borden verdwijnen

AWV is ondertussen gestart met het plaatsen van borden ’90’ op deze wegen. Maar het grote werk gebeurt pas na Nieuwjaar, want dan moeten in onze provincie alleen al duizenden borden ’70’ worden weggenomen. Ze zijn dan immers overbodig geworden, want 70 is de nieuwe standaard. Ook al onze steden en gemeenten moeten dan die borden beginnen wegnemen op hun gemeentewegen, want de nieuwe Vlaamse snelheidsregel geldt voor álle wegen. Het staat de gemeenten overigens vrij van ook op hun wegen uitzonderingen te afficheren op de standaard 70-regels, en een aantal gemeenten doét dat ook effectief.

Het wegvallen van al die 70-borden betekent voor Vlaanderen een besparing van minstens 3,2 miljoen euro

Het wegvallen van al die 70-borden, voor AWV alleen al 16.000 in heel Vlaanderen, betekent voor Vlaanderen een besparing van minstens 3,2 miljoen euro, becijferde minister Weyts. Maar dat is niet de voornaamste reden waarom hij deze wijziging doorvoert: het draait hem in de eerste plaats om het verhogen van de verkeersveiligheid.

De minister is wat dat betreft overigens ook niet over één nacht ijs gegaan: de operatie werd grondig voorbereid in het Vlaams Parlement, waar in juni van vorig jaar een conceptnota voor een eenvormig snelheidsbeleid op de Vlaamse wegen werd voorgesteld in de commissie mobiliteit. Martine Fournier van CD&V was er een van de auteurs van. In die nota stonden overigens ook nog een aantal voorstellen die veel verder gingen, zoals bijvoorbeeld 50 als norm op alle wegen zonder wegmarkering in het midden. Maar die hebben het uiteindelijk niet gehaald.

Opletten met gps

Het zal voor ons allen dus sowieso opletten en aanpassen worden na 1 januari. En in het begin niet al te veel vertrouwen op het gps, want die past zich niet automatisch aan. Wie zich vorig of dit jaar een gps aanschafte, zal op 1 januari wel de melding krijgen dat er een update beschikbaar is. Die kan dan via een usb-verbinding met computer of tablet worden ingeladen. Wie een gps heeft die ouder is, kan online een update kopen. Wie zich in de wagen laat leiden door de populaire gps-app Waze van Google op zijn of haar smartphone, kan zelf aanpassingen voorstellen. Gebruikers van die app hebben een snelheidslimietfunctie die constant wordt aangepast door de hele gebruikersgroep van Waze. Het bedrijf heeft ook mensen in dienst die de kaarten aanpassen.

En er zullen in het begin natuurlijk ook de mensen zijn die zich laten vangen omdat ze van niets weten. Een kleine steekproef op vandaag leert dat heel veel mensen nog niet echt op de hoogte zijn, en de borden aan de buitengrenzen van Vlaanderen komen er alleen maar op de voornaamste invalswegen. AWV heeft ondertussen wel informatiecampagnes opgezet naar de transportsector en naar het buitenland toe. Al zal het voor een doorsneebuitenlander wel totaal onbegrijpelijk zijn dat in een bepaald deel van een klein landje als België dan nog eens een afwijkende wegcode geldt…