Uitbaters cafés uitgaansbuurt voeren campagne samen met politie

Redactie KW

De uitbaters van de Ieperse jongerencafés in de uitgaansbuurt van de Vismarkt en de Kiekenmarkt lanceren samen een actieplan om de geluidsoverlast in hun buurt te verminderen. De campagne loopt van mei tot juli en richt zich specifiek tot de cafébezoekers.

Na een recente vergadering met buurtbewoners blijkt dat er geen klachten meer zijn over te luide muziek in de cafés: op één na hebben ze allemaal een geluidsbegrenzer geplaatst op hun geluidsinstallatie tot maximaal 90 decibel, de toegelaten norm. De klachten gaan nu enkel nog over te luidruchtige cafébezoekers en feestvierders.

Met de nieuwe campagne wil de politie hen bewust maken van hun gedrag en hen motiveren om geen overdreven lawaai te maken op straat. Slogan van de campagne is ‘In Ieper een avondje uit? OK, maar niet te luid!’ Affiches met die slogan komen in de cafés en in de scholen.

De politie plant verder vijf speciale actieavonden, waarop ze alle ‘stille’ feestvierders zal belonen met een gadget en een wedstrijdformulier. Wie het ingevuld indient, maakt kans op een gratis festivalticket voor Dranouter komende zomer. Op die manier wil de politie op een positieve manier aansporen om de geluidsoverlast te beperken.

Ondertussen blijft de politie ook wel elke weekendnacht gewoon te voet patrouilleren in de uitgaansbuurt.

(pl)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier