Touroperator Neckermann wil fout afgedrukte prijs in catalogus niet toepassen

Redactie KW

Lionel Vanhoutte (57) uit de Panoramastraat is boos op Neckermann. In een catalogus van de touroperator vond hij een driedaagse reis voor de prijs van 8 euro, maar dat is een drukfout en nu wil Neckermann hem die trip niet gunnen voor 8 euro.

„In een catalogus van Neckermann zocht ik een dichtbijvakantie voor het najaar van 2009. Ik vond een verblijf van drie nachten in het Rheinhotel 4 Jahreszeiten aan de Rijn in Duitsland, zo’n 350 km van hier”, vertelt Lionel. „In de catalogus stond een tabel waarin dit uitstapje in de periode 8 tot 11 november 2009 werd aangeboden voor de prijs van 8 euro. Ik ging die reis boeken bij het Neckermann-filiaal in Brugge, maar daar kreeg ik te horen dat die prijs niet klopte en dat ik me maar moest richten tot het hoofdbureau van Neckermann in Gent.”

„Ze hadden wellicht niet verwacht dat ik dat ook zou doen”, vervolgt Lionel. „Maar ook in Gent werd mij gezegd dat het om een vergissing ging. De reis kost eigenlijk 81 euro voor een single. Ik stelde dan voor om de prijs te betalen die deze reis per persoon kost als je met z’n tweeën bent. Dat was 64 euro. Maar ook daar waren ze niet toe bereid.”

Drukfout

Neckermann antwoordde Lionel ook al schriftelijk. De reisorganisatie stelt dat zij volgens de reiscontractenwet enkel een meldingsplicht hebben en geen uitvoeringsplicht. Daardoor zijn ze verplicht te melden dat het een fout in de brochure betreft, maar niet om de prijs toe te passen. „Dit is een duidelijk aantoonbare fout, doordat bij de volledige prijslijst prijzen staan van 76 tot 81 euro en dat de prijs in het boekingsscherm wel degelijk 81 euro is”, zegt Neckermann.

Wij contacteerden consumentenorganisatie Test-Aankoop. Daar werd ons verteld dat Neckermann wel vaker drukfouten maakt in reisbrochures. Toch zou Lionel ook bij Test-Aankoop wellicht van een kale reis terugkomen. „Als het duidelijk is dat de vermelde prijs niet kan kloppen en het dus om een drukfout gaat, dan kan je niet echt hameren op de toepassing ervan”, zegt Test-Aankoop. „Bij kleinere verschillen kan je wel vragen dat de catalogusprijs wordt toegepast en geen hoger tarief. Tenzij er vermeld staat dat de prijs onderhevig is aan wijzigingen.”

(Hannes Hosten)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie Weekbode Torhout) van 5 september 2008.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier